Schooling the World – De mythe van staatsonderwijs ontkracht

Uehf6eaEen buitengewoon indrukwekkende documentaire die ingaat op de functie van het huidige onderwijs en hoe dit onderwijssysteem een monocultuur van mensen maakt.

Het laat zien hoe imperialisten onderwijs hebben gebruikt om hele bevolkingen te ontwortelen en ze vervolgens te trainen in hoe ze in het systeem kunnen meedraaien wat die elite dient.

Een zeer integere documentaire die je goed aan het nadenken zet en hopelijk ook mensen laat afvragen wat ze hun eigen kinderen aandoen door ze naar school te sturen. Zeker in de huidige tijd waarin toegang tot informatie via het internet oneindig is kunnen we ons afvragen of ons huidige schoolsysteem inmiddels niet meer kwaad als goed doet. De film heeft Nederlandse ondertitels die je aan kunt zetten op films for action:
www.filmsforaction.org/watch/schooling_the_world_2010


—–
If you wanted to change an ancient culture in a generation, how would you do it? You would change the way it educates its children.

The U.S. Government knew this in the 19th century when it forced Native American children into government boarding schools. Today, volunteers build schools in traditional societies around the world, convinced that school is the only way to a ‘better’ life for indigenous children. But is this true? What really happens when we replace a traditional culture’s way of learning and understanding the world with our own? SCHOOLING THE WORLD takes a challenging, sometimes funny, ultimately deeply disturbing look at the effects of modern education on the world’s last sustainable indigenous cultures.

Interested to read more? Check out the film director’s blog for several excellent essays. Questions? Contact the film-maker.
—–
AssessmentComic-ClimbTree

Op de hoogt blijven van nieuwe berichten? Like ons op facebook en/of volg ons op Twitter!
Een nieuw gezichtspunt leren kennen, iets geleerd en/of gelachen? Overweeg een donatie/vrijwillig abonnement.

Aanverwante artikelen en informatie: 
-) Website – schoolingtheworld.org
-) Staatsonderwijs – Indoctrinatie tot blinde gehoorzaamheid
-) Facebookgroep van Nederlandse ouders die hun kinderen thuisscholing geven
-) TED Talk, Ken Robinson – How schools kill creativity
-) De waarheid over ons onderwijssysteem met John Taylor Gatto
-) Online gratis onderwijs, een overzicht
-) Het einde van al het kwaad door Jeremy Locke
-) Het meest gevaarlijke geloof door Larken Rose

392678_10151434806883859_533334110_n

12 gedachten over “Schooling the World – De mythe van staatsonderwijs ontkracht

  1. Lacsap

    Op school leer je gezag hebben voor een meester, je leert discipline en gehoorzaamheid naar hem, dit om later een baas te kunnen gehoorzamen (of gezag naar anderen op te dwingen als baas). Je wordt voorbereid op acht uur werk in het systeem door vele uren school te volgen. School is daarnaast een IQ test waarbij aan de hand van je score een baan krijgt met bij veel banen een interne opleiding. Alleen deze interne opleiding is de daadwerkelijke leer voor de baan die je gaat uitvoeren (met even het oog op standaard scholing basis naar mavo/havo/gym en kijk ook naar Rutte die heeft na gym geschiedenis geleerd en niet economie etc). Ben je niet slim (of lijdt je aan dingen waardoor je achter blijft) krijg je een lagere klasse baan die minder betaald wordt maar altijd een belangrijke factor speelt om het systeem draaiende te houden, deze lagere baan kun je ook zonder school uitvoeren en zo blijft van je scholing alleen de leer voor gezag te aanvaarden en de uithoudingstraining over. Dit programmeren van kinderen wordt ook nog eens gefinancierd door de ouders of later door hunzelf. Leerplicht is ook het wegnemen van vrijheid of zelfdenkend zijn / doen.

  2. Nicole Recourt

    Zojuist deze documentaire gekeken, die mij de handvatten geeft, waarom ik mijn hele leven al school bevraag, bevraag welke bijdrage zij levert, bevraag over haar monocultuur, bevraag over haar bijdrage tot armoede en uitbuiting, terwijl de mensen die onderwijs op onze huidige manier voorstaan, dit juist doen vanuit de overtuiging armoede te bestrijden en ‘denken’ vanuit hun onwetendheid liefdevol en goed te doen… Hoe zouden we bruggen kunnen slaan, want zeker niet alles wat westerse scholing leert hoeft door de wc gespoeld te worden, maar de ontworteling die dit systeem voorstaat is niet de wereld in geholpen vanuit een goed en puur hart. Dit is de wereld in geholpen vanuit arrogantie en superioriteit. Kijk ajb en leer jezelf door te openen dat we wellicht collectief een manier van leven volgen die ons leid op een doodlopende weg…. Ik voel diepe ontroering, omdat ik deze documentaire zo snap, leef en voel van binnen en ben tevens zo blij om de wijsheid die gelukkig ook nog op aarde leeft en weer mag ontwaken in een ieder van ons Waar kunnen wij als ouders bijsturen. Wat is onze cultuur? Ik dacht erover na en kwam tot weinig, wat aangeeft dat ook in mij de vaardigheden en kennis van mijn voorouders ontbreekt. Gelukkig kan ik via mijn innerlijk weten hier contact mee maken en volg ik dit als een kompas tijdens mijn leven hier op aarde en tracht ik dit mijn kinderen mee te geven. Ik hoop dat je het jezelf gunt dit waardevolle document te bekijken. Te delen op school, door er een filmavond te organiseren, te draaien bij Transition Towns bijeenkomsten. Ik ga mijn bijdrage hierin in ieder geval leveren, omdat deze boodschap mij raakt in mijn hart en ziel. Dank je wel Douwe en ik heb de link al met de school van mijn kleine meisjes gedeeld, De Ontdekkingsreis en met TT Nederland 🙂

    1. Adri Ros

      Free Range Child: A documentary and media project that examines the connection between a child’s development and her or his connection to the natural world and to food production. It celebrates the lives of families and their support networks, both rural and urban, who are engaged in linking children with nature, and savours the bounty of precious moments of discovery, magic and growth that spring forth from these connections.

      “As a child, one has that magical capacity to move among the many eras of the earth; to see the land as an animal does; to experience the sky from the perspective of a flower or a bee; to feel the earth quiver and breathe beneath us; to know a hundred different smells of mud and listen unself- consciously to the soughing of the trees.”

      http://vimeo.com/107004933

  3. jos van Veen

    Achter elk doel zitten natuurlijk belangen.

    Ik kan de strekking in zijn geheel onderschrijven..welke opleiding je ook volgt, er is doorgaans weinig ruimte voor het eigen denkvermogen, zelfs zodanig dat mensen er een hekel aan krijgen om zelfstandig te gaan denken en liever de leider volgen, onderdanen van hem worden en gelovigen zijn om hem te bejubelen(vergelijk politieke voorgangers en EU)

    Jaarklassen systemen(het programma moet er per jaar worden doorgeramd), diploma’s van type schooltjes met niveau aanduiding dat de verdere kansen gaat bepalen en dat alles nog weer eens van bepaalde signatuur..soort bij soort in politiek en economische perspectief..het moet de markt dienen en zo wordt iedereen dan gedisciplineerd en erkend, geregistreerd en belemmerd.
    De sociale carriere– alsof je een slechtere of betere speculaaspop aflevert bij sinterklaas.. en waarbij er nu onder eurofiel neoliberaal bewind al heel veel GEEN werkzame toekomst zullen krijgen..omdat ze een verkeerd merk hebben of omdat iedereen speculaas zat is..
    Door de eenzijdige manier van het onderwijs daalt ook de sociale weerbaarheid door gebrek aan creatief denken.

    Dit alles is natuurlijk sterk afhankelijk van het onderwijssysteem en de leraren. Leraren die die sterk de nadruk leggen op cognitieve vaardigheden(analyseren, verklaren, argumenteren,logica) en niet meteen alles in “goed of fout”-hokjes zetten omdat iets wel of niet in het eigen frame/de kraam te pas komt produceren andere studenten en afstudeerders dan de factisch georienteerde “juist/onjuist”-leraren die dus meer zwart-wit denken gestimuleerd hebben.

  4. Lacsap

    Even vooruitkijken en we zien dat we door de vooruitgang straks niet meer hoeven te leren door computer implantaten of genetische aanpassingen. Mocht op dat moment nog niet alles geautomatiseerd zijn dan worden de lage klassen banen (minder leuk of vies werk) hoger betaald dan een leuke baan omdat anders niemand dat werkt wil doen. Dan kan men ook niet meer zeggen van “ja ik heb hard studeert en verdien daarom meer” waar zo iemand nu nog denkt beter te zijn dan een minder geschoold persoon (wat ook in de docu naar voren komt). Iemand die zo denk, denk al niet na over dat een lager geschoold persoon vaak harder werkt en de hoger geschoolde (en iedereen) voorziet van alles wat hij in handen krijgt (productie). Ik ben de mensen die voor mij de producten maken en rekken vullen in de supermarkt etc dan ook heel dankbaar en veel dankbaarder dan iemand die in de politiek of justitie zit of bij een bank werkt etc en zichzelf zo geweldig ziet, daar is mijn respect gelijk nul voor.

    @Nicole; Nederland heeft weinig cultuur maar de historie toont vooral slavenhandel. Voornamelijk door de katholieken en later machines is de slavenhandel beëindigd en krijg je nu voor zwaar, vies werk een kleine vergoeding. De economie is gebaseerd op/door slavendrijvers, racisme en discriminatie.

  5. Appie Pappie

    Wat veel mensen hier vergeten is dat niet iedereen de capaciteiten heeft om echt te kunnen nadenken.
    Stilstaan bij wat er gebeurd, analyseren, en dan een (betere) oplossing vinden en implementeren.

    Daarnaast is de school niet de plek waar je leert om een “drone” te zijn, maar een plek waar je vaardigheden leert om in de toekomst met andere mensen mee te kunen denken. veel vaardigheden zit helaas ook een stampwerk, goed/fout karakter in. Taal bijvoorbeeld is niet iets wat je ongeveer kan doen maar waar duidelijke regels zijn (die uiteraard wel veranderen). Verder zijn de technische vakken zoals Wiskunde, Natuurkunde, Scheikune, etc in den beginnen juist vakken waar je uitgedaagd word om zelf na te denken.

    Ik denk dat voor veel mensen hier het grootste probleem is dat ze nooit moeite hebben gedaan om echt iets te leren, daardoor achter blijven, en daardoor zeggen dat het systeem kut is.

    Juist vandaag de dat worden jongeren uitgedaagd om zelf na te denken en zelf op onderzoek uit te gaan!

    Groeten,

    Appie

  6. Driepinter

    Veel meer mensen hebben wel de capaciteiten om echt na te denken, maar hebben die vaardigheden nooit geleerd, of beter gezegd het wordt hen afgeleerd. Dat begint al vanaf zeer jonge leeftijd.

    Wanneer je vooral naar iets oudere kinderen kijkt zul je inderdaad makkelijk tot de conclusie komen dat ze nu eenmaal niet slim genoeg zijn. Vaak is dat een juiste conclusie omdat deze jongeren echt niet veel meer te leren valt. Ze stellen niet de juiste vragen, ze kunnen zich niet lang concentreren, hun interesse is laag en ze geloven niet in eigen kunnen.

    Dat komt omdat ze de basisvaardigheden niet (meer) hebben om zelf na te denken. Zou je hen eerst de basisvaardigheden weer gaan leren (trivium etc.) dan zullen ze opeens ook veel meer kunnen leren, en beter kunnen nadenken.

    Helaas zijn de meesten al zo gewend aan het idee dat leren saai is, dat je toch nooit de diepere principes zult begrijpen, en dat ze niet slim genoeg zijn, dat het heel moeilijk is om hen dat op een latere leeftijd nog aan te leren. Maar in de basis hebben mensen meer capaciteiten dan het zich nu doet aanzien.

    Niet iedereen zal een filosoof of diepe denker kunnen worden, maar het overall niveau zou vele malen beter zijn als men niet bewust dom wordt gehouden en gemaakt.

  7. Douwe Bericht auteur

    Op Bali, zoals in de meeste beschaafde culturen/landen ter wereld, bestaat er geen schoolplicht. In de afgelopen decennia zijn er wel scholen zoals de prachtige maar extreem dure (max. 13k euro/jaar) Green School gekomen om tegemoet te komen aan de wensen van de vele expats die Bali telt.
    Vele Balinese kinders gaan echter niet naar school. Dit geldt ook voor vele kinders v.d. expats aldaar. Deze ouders kiezen ervoor om hun kinderen zich op een andere manier te laten ontwikkelen dan via schoolgang.
    De Green school is zeker een prachtige architectonische parel !

    http://www.ted.com/talks/john_hardy_my_green_school_dream?language=en

  8. Raphaël

    Deze documentaire heb ik nog niet helemaal af gezien. Het kost me teveel energie. De film vertelt hetgeen ik al wist en herinnert me aan de waarheid. (Oh, wat heb ik toch een hekel aan ‘moderniteit’!) Maar toch wil ik alvast even reageren.

    Ik zeg wel eens (bijvoorbeeld) tegen mensen dat ik liever had gehad dat de wetenschap zich nooit zo ontwikkeld zou hebben. Deze wetenschap maakt het de egoïsten veel te makkelijk om te overheersen. Daarom denk ik dat we zonder wetenschap vast gelukkiger zouden zijn. Immers WIE betaalt die wetenschappers? Ja, de macht natuurlijk, dus mijn conclusie lijkt wel te kloppen.

    En wat voel ik me toch bedroefd van de reacties als ik mijn mening soms deel met andere mensen. Ze zeggen dan vaak: ‘Oh, jij wilt zeker in een hutje op de hei gaan wonen?’ (Nou, als dát eens zou kunnen, graag (!))

    Ja, ik weet ‘ze’ zijn massaal gehersenspoeld, maar toch… Ik word erg verdrietig als mensen zulke dingen zeggen. Ook al weet ik dat ze weinig weten, het raakt me toch.

    Snap je? Het ego wil er ook graag bij horen en positieve feedback krijgen. Daarom is het naar om in een wereld te leven met mensen die eigenlijk een beetje ziek zijn. Geestelijk in de war.

    Wat ik ook naar vind is dat ik steeds meer leer (ook via deze webstek) wie onze vijanden zijn, maar mezelf kan ik wel verdedigen (tot op zekere hoogte) echter, mijn familie en bekenden worden alsnog ‘gepakt’. En als ik ze dan wil inlichten of ze vraag naar me te luisteren dan geloven me gewoon niet of zijn vreselijk bang om geen toekomst te hebben. Bovendien vinden gewone mensen het natuurlijk naar als er over negatieve zaken gesproken wordt.

    Nogmaals, ik weet dat het een goor spel is dat gespeeld wordt, maar de (geestelijke en een beetje lichamelijke) levens om me heen worden zienderogen verwoest en dat doet pijn.

    Het is te vergelijken met WOII. De lafaards verzinnen al dat kwaad, laten de volkeren er onder lijden en als klap op de vuurpijl krijgen de volkeren óók nog eens de schuld ervan. En als je er wat van zegt, of tot ‘bepaalde’ conclusies komt, dan moet je nog oppassen om niet met de vreselijkste scheldwoorden weggezet te worden of erger.

    Zo valt mij trouwens ook op dat op de radio steeds meer moord en doodslag wordt gemeld. Zo zorgt die radio ervoor dat mensen in de angstmode gehouden worden. Vreselijk vind ik het dat die nieuwslezers met serieuze stem al die ellende verkondigen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

    Zo. Dat is gezegd. Niet leuk, ik weet het en het klinkt erg negatief, maar ja. Zo is het dan maar, misschien dat er 1 (één) mens is die wél wat aan mijn stukje heeft.

    Gegroet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *