Is het mogelijk om met geestverruimende middelen als Ayahuasca visionaire inzichten op te doen over de aard van onszelf, het universum en het al? Psychonauten en ook telkens meer wetenschappers menen van wel.
Een psychonaut (ψυχοναύτης: “zeevaarder van de ziel”) is iemand die op ontdekkingsreis gaat in het universum van de geest; een mentale reiziger. Een psychonaut is iemand die door middel van sjamanistische en moderne methoden op gezette tijden het alledaagse waakbewustzijn transcendeert. Tot deze methoden behoren meditatie, ritmische muziek, ademhalingsoefeningen, mantra, tantra, lucide dromen en inname van entheogene ofwel psychedelische planten en paddenstoelen.
Op de site ayahuasca-info.com is veel informatie over Ayahuasca te vinden. De geschiedenis van de drank, recepten om de drank te brouwen, ervaringen van psychonauten die het gebruikt hebben, etc. Hier een inleiding van ze:
Deze website is gewijd aan de magische drank uit het Amazonegebied die bekend staat als ayahuasca. Je kunt hier informatie vinden over de verschillende ingrediënten die gebruikt worden om de drank te brouwen, hoe inheemse volkeren het toepassen, en wat je kunt verwachten als je het zelf inneemt.
Traditioneel worden de Banisteriopsis caapi liaan en de bladeren van dePsychotria viridis (of de Diplopterys cabrerana) gebruikt om de drank te maken. Nu men heeft vast kunnen stellen wat de werkzame stoffen zijn van deze ingrediënten, worden door sommige mensen planten uit andere werelddelen gebruikt om vergelijkbare kruidenmengsels te maken. Je leest hier meer over in de botanie en chemie pagina’s.
Wat het visionaire karakter van ayahuasca betreft is het belangrijkste werkzame bestanddeel een lichaamseigen stof die DMT (dimethyltryptamine) wordt genoemd. DMT heeft een sterke invloed op het bewustzijn dat moeilijk onder woorden te brengen is. Het wordt door velen als “spiritueel” beschreven, en uit zich met name in het zien van gedetailleerde, zeer heldere en kleurrijke beelden. Inheemse volkeren zeggen dat ze tijdens de circa vier uur durende trance communiceren met de geestelijke wereld, terwijl psychologen DMT rekenen tot de hallucinogenen, of psychedelica: “middelen die de geest zichtbaar maken.”
We nodigen je uit om de site op je gemak te verkennen, de interviews te lezen en je goed voor te bereiden voordat je zelf besluit deze krachtige drank uit te proberen. Indien je nog geheel onbekend bent met ayahuasca, raden we je aan om te beginnen met het lezen van de introductie.
Daarnaast geeft deze documentaire Shamanism – Other Worlds – Ayahuasca Documentary ook een goed en interessant beeld over Ayahuaca.
In Nederland kunnen mensen onder meer een Ayahuasca ervaring opdoen binnen de Santo Daime kerk en er zijn ook telkens meer centra in Nederland die in een therapeutische vorm met Ayahuasca werken. Een gratis E-boek over dit laatste met de titel De Gewijde Reis is te downloaden van: degewijdereis.nl.
Interessant om te noemen is dat er ook telkens meer wetenschappers geïnteresseerd zijn in de werking van dit soort geestverruimende middelen. Zij willen via de wetenschappelijke methode eerlijke informatie over de werking van dit soort middelen verkrijgen. Internationaal is er hiervoor het platform MAPS Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies, in Nederland is er met hetzelfde doel de Stichting Open.
Stichting OPEN is een interdisciplinair initiatief dat onderzoek naar alle facetten van de psychedelische ervaring wil stimuleren. Door het organiseren van lezingen, symposia en andere informatieve bijeenkomsten op universiteiten, hopen we de interesse van toekomstige onderzoekers te wekken. We willen eerlijke informatie verspreiden over zowel het potentieel als de risico’s van psychedelica, en hopen daarmee het stigma te verminderen dat rust op onderzoek naar psychedelica. Ook willen we een virtuele ontmoetingsplek creëren voor alle studenten die geïnteresseerd zijn in het doen van onderzoek. Zodoende kunnen ze onderzoeksteams vormen en elkaar helpen bij het schrijven van onderzoeksvoorstellen. Kort gezegd: we willen de drempel verlagen voor het onderzoeken – en toepassen – van het psychedelische potentieel.
Zelf heb ik (nog?) geen ervaringen met Ayahuasca, maar het moge duidelijk zijn dat mensen dit alleen na zorgvuldige voorbereiding zouden moeten gebruiken, op een respectvolle manier en met behulp van professionele begeleiding. Mochten er lezers zijn met ervaringen met Ayahuasca dan zijn die uiteraard zeer welkom in de reacties.
(Dit artikel is mede tot stand gekomen met dank aan Mendel Kaelen, medeinitiatiefnemer van Stichting Open)
Op de hoogt blijven van nieuwe berichten? Like ons op facebook en/of volg ons op Twitter!
Een nieuw gezichtspunt leren kennen, iets geleerd en/of gelachen? Overweeg een donatie/vrijwillig abonnement.
Meer informatie:
-) Dit is een Trip – informatie over wat je op een trip kunt verwachten
-) Uitjebol – De Nederlandse Drugsbijbel
-) Uitjebol over Ayahuasca
-) Ayahuasca-info.com
-) Santo Daime religie NL
-) De Gewijde Reis
Aanverwante artikelen:
-) DMT – The Spirit Molecule
-) De psychedelische ervaring
-) Terence McKenna over DMT en andere Psychedelica
-) Deus Ex McKenna – Youtube kanaal Terrence Mc Kenna
-) Transpersoonlijke psychologie
-) Ayahuasca, slingerplant van de ziel
-) Stichting Open – Stichting OPEN is een interdisciplinair initiatief dat onderzoek naar alle facetten van de psychedelische ervaring wil stimuleren.
-) Eindeloos Bewustzijn
-) De dood, een verkenning
-) Het begin en einde van goed en kwaad
-) Diversiteit, de bouwsteen van het leven
Jullie zullen de verbannen TED talk van Graham Hancock toch ook wel kennen?
Die bracht mij op het spoor.
Opgenomen in de nog onder ontwikkeling zijnde pagina over Collective Consiousness:
http://humanprogress.net/en/content/collective-consciousness
De hele website is in feite nog volledig onder ontwikkeling, maar toch! 😉
Groet,
Riccardo.
Top 6 Ayahuasca Documentaries
These documentaries are the fruit of several people partaking in ayahuasca ceremonies and it completely changed their life. They decided to create something of value to spread the awareness of the life changing medicine of ayahuasca. If you haven’t tried Ayahuasca, you would want to open your mind to the possibilities of experiencing a different kind of joy and connection to your environment, family or job. If you are interested, here’s the best 10 Ayahuasca documentaries that you should check out.
https://www.soul-herbs.com/ayahuasca-documentaries/
Oh wacht, misschien met een directe youtube link verschijnt hij direct op jullie pagina?
Nog een groet,
Riccardo.
Hier een reactie van Albert die echter onder een verkeerde pagina was gepost. Vandaar dat de redactie deze hier neerzet.
Recent heb ik het volgende artikel geschreven over de Daime:
http://reset-match.nl/workshops-trainingen-lezingen/ontmoeting-met-jezelf-daime-ceremonie
Hoi Douwe, graag bericht ik over de Ayahuasca/Santo Daime.
Maar ik ben ook voorzichtig. Als je het gevoel krijgt: dat wil ik doen, volg dan je verlangen. Voel je dat diepe verlangen niet, dan is het gewoon (nu) niet voor je. En let op: het drinken van Ayahuasca gaat niet samen met gebruik van bepaalde medicijnen en geestgesteldheden.
De beste uitleg over Ayahuasca die ik tegenkwam is van Bashar. Ik parafraseer: Ayahuasca laat je kijken en ervaren in de verschillende niveau’s van de blauwdruk van deze materiële wereld en van jezelf.
Dat komt ook overeen met de huidige wetenschappelijke inzichten betreffende “geestverruimende“ middelen: het gekwetter van de huidige bewuste waarneming wordt verstomd, waardoor je patronen kunt zien en ervaren die anders achter het kwetterkabaal niet waarneembaar zijn/verloren gaan.
Ayahuasca is wat mij als psychonaut betreft een van de mooiste middelen/leermeesters die er zijn. In de schaal van Leary is hij van het hoogste niveau. Je hebt er de grootste kans op de z.g. Godsontmoeting. Iets waar veel religies tweedehandsverhalen-boeken over schrijven en waar jij dus zelf uit die bron mag drinken.
Daarom is het dus ook duidelijk dat die “overlevering door schriftgeleerden” Godsdiensten meestal tegen zijn. Zoals bv het CDA over drugs. Hun God kan alleen worden gekend door hun kanaal en culturele overleveringen en concurrentie wordt dus niet geduld. Ayahuasca is met (bijna?) alle Godsdiensten te combineren. Maar dan prik je dus wel snel door de culturele deken van de woordsverduisteringen heen.
Want over de Godsontmoeting geldt de door Lao Tze omschreven regel voor de Tao: Tao die door woorden kan worden uitgelegd of met gedachten kan worden begrepen is niet de eeuwige en ware Tao.
Daarom spreekt de Ayahuasca/Santo Daime drinker nooit over zijn ervaringen. Het “verwoorden” van het onwoordelijke maakt je her-innering van het Goddelijke alleen maar beperkter, het verliest haar heerlijkheid. Hij gaat van je diepste voelen en weten naar je hoofd van het denken.
Ayahuasca kan je dus voorbij de oerknal en voorbij de materiële wereld brengen. Maar het kan door de sjamaan (reisleider) ook naar andere lagen als ogen-opener gestuurd worden. Het mooiste is natuurlijk als je geleerd hebt om de Ayahuasca je te laten leiden en je je op de Godsontmoeting richt.
Ayahuasca kan b.v. worden gebruikt om de ogen/het zicht (Multi-dimensialiteit in één oogopslag) van de jager te verbeteren, om de helende krachten te roepen en zo als het ware tot een “reset” van de lichaamssystemen te komen. Voor mij was het de Heilige Drank die me heeft gebracht tot een zienswijze waarin ik de hele materiële schepping als één systeem mag waarnemen. Ik noem het het kosmisch kijken. Hoe wij scheppende delen zijn van het fractaliserend holografisch universum. Waarin we vanuit dezelfde oerwetten van de materiële struktuur van deze dimensie al fractaliserend voortdurend in liefdevolle orgastische interactie tot nieuwe creaties mogen komen.
Ach ik kan er wel over praten, wat een woorden, maar het gaat erom hoe ik dit leef. Altijd de cosmische eenheid en mijn individualiteit te laten samenvloeien. Ik voel me zo vaak zo’n klein studentje.
In haar magnus opus The Dream of the Cosmos, vertelt onderzoeker en filosoof Anne Baring aan het eind het oude verhaal over “het web van Indra”. Hoe er als het ware een net over alles van deze wereld ligt en dat wij de knooppunten van dat web zijn, als een parel, elke keer en altijd reflecterend en fractaliserend/scheppend wat de andere knooppunten al fractaliserend reflecteren. Dat is de wereld die je binnentreedt.
Een schitterende uitleg over wat wij meer kennen als de wet van karma: als ik steel, zullen mijn kinderen leven in een wereld van dieven. Als ik oorlog maak, zullen mijn kinderen sterven in een wereld van oorlog. Als ik begrip, respect en eenheid (Love, Peace and Harmony) zaai, zal die wereld hun deel zijn. De cosmos denkt niet en heeft geen mening, zij fractaliseert wat is. Als het (Emoto) water schoon is zal ik ook schoon zijn. Dat geldt voor onze permacultuur en ook voor ons geldsysteem. Als het denken van deze wereld op individualiteit, op macht en op onkwetsbaarheid uit is, nou dan wordt die wereld gevormd.
Daarom ga ik dit keer op je verzoek om ervaringsberichten in. Er is zoveel denken dat zonder liefde en eenheid is.
Als mens ben ik ingebed in mijn cultuur. Mijn centraal zenuwstelsel is gevormd in de buik van mijn moeder tijdens de Hongerwinter, tot mijn zesde jaar heb ik de patronen van het handelen van mijn ouders in mijn onderbewuste geprogrammeerd, daarna ben ik gesocialiseerd in de mores van deze wereld (mijn cultuur), daar heb ik mijn beloningen en straffen ontvangen. (Ik volg daarin de zienswijze van Bruce Lipton.) Het gebruik van psychoactieve stoffen en met name de Ayahuasca doet mij ontwaken uit deze automatismen en bestempelingen.
Alhoewel het mijn diepste verlangen is de Heilige Ervaring cultuurloos te kunnen ontvangen, ben en blijf ik ook een kind van mijn cultuur: hoe ik de Ayahuasca ervaar en welke inzichten voor mij belangrijk zijn. Ik voel me daarin geïnspireerd door het voorbeeld van de oude Grieken: die hun Goden op de Olympos hadden. En wat deden die Goden? Nou alles wat wij als mensen deden, rond neuken, oorlog en broedermoord, etc. De hele mensheid projectie op de Goden geprojecteerd.
Ik zoek dus een Ervaring zonder die cultuurbeelden die mijn ontvangst en interpretatie vertekenen.
Die cultuurbeelden spelen niet alleen een rol bij hoe ik persoonlijk de inzichten ontvang. Ze spelen ook een belangrijke rol bij de aanbiedings- en begeleidingsstruktuur. De reincarnatietherapeut zal je naar dat niveau brengen en je ervaringen zo duiden. De adem therapeut ….; de Lichtwerker ….., de Candomble-gelovige en de spiritist …. ; de Wicca …., de totemdieren …, de healer …etc.
Soms vanuit egobehoeften van je reisleider en soms vanuit heilig dienaarschap. En allemaal voeren ze je naar een stukje van het hologram. Soms denk ik, dat lijkt wel een sekte. In de Ayahuasca-wereld zijn veel goeroes (op het goede gerichte en in Zd Amerika ook beschadigende) allemaal werkend vanuit hun eigen verhaal.
En er zijn ook heel veel volgelingen (die herhalen wat de goeroe zegt en daarom nooit tot hun eigen ervaring zullen komen). Ik kan je alleen maar aanraden: ervaar zoveel mogelijk zonder de verhalen en duidt zo min mogelijk. Laat het proces in je onderbewuste zich woordeloos afspelen.
Nog twee aspecten van cultuur dienen hier te worden behandeld.
Allereerst Het Wetenschappelijk Paradigma. De heersende zienswijze van onze tijd (en ja het heeft ons ook veel gebracht). Het leert ons, dat je alleen wat je kan zien en tellen De Waarheid is. Ik illustreer dat graag aan het vermakelijke (en o zo pijnlijke) verhaal van Dr Sessa, een gerenommeerd wetenschapper in het onderzoeksveld van de psychoactieve stoffen. Hij besloot te ondergaan wat zijn proefpersonen ondergingen. En hij kwam terug met een prachtig verhaal over meerdere dimensies. …. “En toen stond ik voor God”….Hij vertelde verder: Maar God bestaat niet. Dus daar ging ik niet heen…..
Het Wetenschappelijk Paradigma verhinderde hem een echte open nieuwsgierige wetenschapper te zijn, terwijl toch heel veel mensen die ervaring hebben en die dien je dus WEL te onderzoeken, ook al is het niet fysiek aanwijsbaar.
In het paradigma van de huidige wetenschap kan je dus niet echt onderzoek doen naar de Ayahuasca ervaring omdat een groot deel van de ervaring zich buiten Het Wetenschappelijk Paradigma bevindt.
Om hier te onderzoeken en te leren dien je dus een ander speelveld en een andere taal te hebben/gebruiken. Ook de Wet BIG (beroepen in de Gezondheidszorg) is geen passend antwoord op Ayahuasca gidsen erkenning. Het zal eerder moeten komen van een Charter onder de Council of Spiritual Practices. MAPS en Stichting Open werken met het Wetenschappelijk Paradigma, een doodlopende weg, dit is niet het pad en de taal en de spelregels om zonder castratie erkenning te krijgen. We zullen moeten wachten tot dit heersende Paradigma gezien wordt als een Zienswijze die aan zijn eind is (2e v Gossen: de verminderde opbrengst van grensnutten, kwaadaardige gezwellen in de (meta)strukturen). Gelukkig zijn de eerste (Kuhn/Lakatos) breuken zichtbaar en past de nieuwste natuurwetenschap er helemaal niet meer in.
Ook dient aandacht te worden besteedt aan de personen met een prikkelverslaving in onze cultuur. Deel van narcisme, maar ook op vele andere plekken steeds meer aanwezig. Ook op deze mensen oefent de Ayahuasca door zijn visuele component grote aantrekkingskracht uit. Deze mensen kunnen jaren drinken, ze gaan ermee om alsof ze een kaartje kopen voor de bioscoop.
Daarom is bij het gebruik van psychoactieve stoffen de uitdrukking: Set & Setting zo belangrijk. De rijke ervaring van het Ayahuasca gebruik komt pas tot zijn volheid als zowel de ruimte/omgeving en het proces van het gebruik en ook de eigen geestelijke richtinggeving/mindset gericht is op die ervaring. Je kunt niet net uit je werk komen en dan effe drinken.
Beginners in het werken met psychoactieve stoffen blijven vaak waakzaam en analyserend, ze zeggen dan: er gebeurde niks. Als je blijft analyseren en in deze werkelijkheid om je heen blijft kijken, dan maak je ook niks mee.
Dat maakt het zo moeilijk over Ayahuasca te schrijven. De journalist zit aan de buitenkant en observeert (meestal gaat het dan over kotsen) en analyseert. En als hij het aan iemand van de inner circle of De Tafel vraagt, dan zegt die, nou daar praten we niet over.
Het enige wat we wel kunnen observeren is hoe ons leven en onze kijk op het leven verandert.
Toen de overheid de Santo Daime wou verbieden, zei Padr. Sebastiaõ, stuur me wetenschappers, kunstenaars, rechters en journalisten. En uit het onderzoek bleek dat de mensen die regelmatig Ayahuasca dronken een harmonischer, stabieler en gelukkiger kijk op het leven hadden en dat gedrag significant vaker vertoonden.
Natiestaten kunnen dus wel zorg besteden aan de veiligheid van settingen waar Ayahuasca wordt gebruikt, maar zijn toch wel erg kortzichtig als ze de beschreven positieve gevolgen negeren. En ik ben gelukkig heel wat integere aanbieders van Ayahuasca en Santo Daime tegengekomen, al zitten ze wat mij betreft soms wel erg in hun eigen cultuurbeeld (en soms zelfs sektegedrag) gevangen.
Speciaal voor jou Douwe:
Afgelopen zomer had ik het genoegen het feest van de zonnewende boven de poolcirkel in Finland met een aantal Santo Daime kerken te vieren. Wat mooi, ook al moet het in het verborgene gebeuren. Er ontstaat een steeds sterker netwerk van Santo Daime en ayahuasca groepen in de Scandinavische landen, van Estland en Denemarken tot Lapland.
Heb dus vertrouwen, als de Ayahuasca bij je hoort, komt het heus wel op je pad.
Hoi Douwe,
Wat leuk dat je dit bericht en haar commentaren herplaatst hebt. De verdere ontwikkeling van onze geest blijft belangrijk.
Helaas is vorige week iets heel ernstigs gebeurd. Namelijk het drinken van Ayahuasca en haar analogen is in Nederland verboden verklaard.
Natuurlijk denk ik eerst even: eigen schuld, dikke bult. Want wat een uiterst onbekwame mensen zijn een inkomen gaan verwerven uit deze gift van moeder natuur. Maar er zijn ook welwillende mensen, die echt een roeping hierin hebben (al dan niet verblind door “geloofs”aspecten en cultuurbeelden). Zo wil ik hier wel even Geraldine Fijneman herdenken die in de SantoDaime er altijd (25 jaar) voor gezorgd heeft dat de “Heilige Ervaring’ betaalbaar voor iedereen bleef.
Reeds eerder schreef ik dat de wet BIG geen goede bewaker was, gegeven haar Paradigma (haar idee van wat waar is). Maar een gilde/beroepsvereniging die intervisie en supervisie organiseert en de aanwezigheid van een achterwacht met minimaal BIGregistratie lijkt me toch niet teveel gevraagd.. Tsja en als je niet tot zelfregulatie kunt komen, nou dan is dit het gevolg.
Maar goed, de corrumperende Opsteltenwind waait nog steeds door de rafelranden van de wet in Nederland. Er wordt totaal voorbij gegaan aan de goede kanten van de teacherplants. {Ja, je weet dat de burgerlijke hulpverleners in “de markt van welzijn en geluk” al liggen te geilen van de mogelijkheden van enkele van deze plantteachers. Dan kan de plant het werk doen en zij de rekening schrijven. Terwijl ze blind zijn voor de echte leringen van de plant.}
Dus voor al die rechters ( en kamerleden !): “ hebt u wel eens van Wetenschap gehoord ? {toontje op z’n Juf Anks}”. Dat is: de beste denkers verzameld om de meest waardevolle: hoe zit het – vraag te beantwoorden. Dus dat lijkt me de enige (nu nog) valide grondslag voor uw besluiten.
En als we dan kijken naar het gevarenlijstje [http://tinyurl.com/drugsschade ] van Nutt (en de Opstelten-hoeren aftrek ervan door het RIVM) dan blijkt inderdaad dat u nog nooit van wetenschap hebt gehoord – of niet kunt denken.
Hoe bestaat het anders als u de echte schadelijke bovenaan negeert/tolereert en “het lage fruit” al spindokterend loopt te verklieren.
Zo hebben we de laatste jaren b.v. al ingeleverd:
KavaKava – omdat er Amerikanen waren die het als partydrug begonnen te neussprayen en dat is stom voor je lever. Wat een prachtig kruid – het opent je hartchacra.
Paddo’s – omdat er een meisje van de brug sprong. Navraag bij Teeven leverde op: ja maar wat moeten we anders tegen de moeder van dat franse meisje zeggen. Nou dat antwoord is simpel: u hebt uw dochter naar Sodom en Gomorra laten gaan, hoe hebt u haar voorbereid?
Cannabis – de vuile oorlog tegen de genieters gaat door en tot op het bot diep nu met die verkeers- non-wetenschappers.
En dan nu de Aya.
We leven nu in de tijden dat veel Waarheden verdwijnen en dat daardoor veel antwoorden op “wat is goed’ nu gevormd worden.
Ik sluit deze reactie nu af en open gelijk een nwe: waarom nu Aya.
Waarom nu Aya.
1 we leven in de tijd waarin de AynRandKerk dominant is en veel mensen (zelfs die denken dat ze links of zo zijn) toch impliciet volgens AynRand leven.
Kijk maar eens hoe onze hele maatschappij nu wordt geregeerd volgens Yang-waarden (terwijl voor de Yin-waarden geen geld over is). Terwijl we weten dat als Yang en Yin niet in evenwicht zijn de boel kapot gaat, zoals we nu zien aan al die te grote systemen die falen.
Ons hele idee over werk en zo, helemaal AynRand. Ons geldsysteem, helemaal Yang. Terwijl het “andere”verhaal, de doughnut-economie weer helemaal in de stilte ten onder gegaan is. Waar zijn die mensen die zeggen (en doen): ik wil alleen nog maar investeren en werken binnen de doughnut.
2 De Waarheid bestaat niet meer. “The story is local”. De grote kreet van het postModernisme. In die veelheid dient dus een interne autoriteit te worden gevormd, omdat de externe autoriteit (bv van veel gelovigen van de Oude Boeken en “Het Wetenschappelijk Paradigma”) niet meer bestaat.
3 Ik ben een volgeling van Leonard Shlain als hij zegt dat kunst, filosofie en wetenschap(s-paradigma) elkaar steeds in een spiraal in de cultuur vergroten/verdiepen/vernieuwen. En daar zijn we nu heel cruxiaal. Zie dit overzicht van Phillis Kirk:
Maar het is niet alleen de Quantum uit de betawetenschappen. Kijk maar eens naar de invloed van BigData: Big Data geeft niet meer oorzaken, maar alleen maar correlatie (twaalf is twaalf, niet omdat het 3×4 is, maar omdat het correleert met andere twaalven). Big Data weet niet waar het over praat, het manipuleert nullen en eenen. En het algoritme is ook nog eens niet te verklaren.
4 Singularity, de transhumane mens. Ik noem dat de Kurzweilkerk, met kreten als abundancy en eeuwig leven. {Ik wil helemaal niet eeuwig leven, aan het eind van de zomer zijn de randjes van mijn Centrale Zenuwstelsel (en mijn denkpatronen) beschadigd, oud en bruin. Ik geef het graag over aan de nieuwe jonge blaadjes in het voorjaar}. De transhumane mens betekent hier dat alle gebreken zijn vervangen door technische oplossingen en dat we de gezamenlijke algoritmes voor het algemeen belang laten zorgen. En dat terwijl we weten dat De Borg (de computerregering/rulers) in principe fascistisch zijn. Computers houden niet van uitzonderingen. Allemaal in de NORM!!
Ja we leven in boeiende tijden, we zijn al “at the edge of chaos”, terwijl het nog helemaal niet is doorgedrongen. We hebben dus mensen die buiten de box kunnen denken, want binnen de box van bovenstaande 4 ontwikkelingen komen we bedrogen uit. Worden we slaven/lemmingen.
Daarom is nu geestverruiming zo belangrijk. We hebben mensen nodig die over de geschetste denkhekken heen kunnen kijken. Die de beperking van ons oude denken gebaseerd op onze 5 zintuigen – binnen de mens – kunnen overstijgen. Die een ruimer veld kunnen overzien en in nieuwe dimensies kunnen schetsen en vormgeven. En dat lukt niet eens elke Aya drinker, er is ook daar sprake van vele volgelingen en dogmatische guru’s. Maar deze teacherplants, kunnen veel “werelden”openen. Vaak de werelden van de natuur. Die al altijd wist dat ze meer dan quantum was. Alleen wij hebben het nog niet door.
Zorgvuldig gebruik van psychoactieve teacherplants kan helpen die visionairs te ontwikkelen die in deze tijden hard nodig zijn.
Er zijn al teachers die met of zonder planten dat kunnen beschrijven. Ik heb veel geleerd van Bruce Lipton.
Becoming Immortal and Fearless – Bruce Lipton EVER
https://www.youtube.com/watch?v=-2yvmp7yn_I&t=18s
Bruce Lipton; The Paradigm Shift (JULY 2017)
https://www.youtube.com/watch?v=mNTUwIFslKM&t=59s
Dus stop de maverick, de plant en de genieter niet in de gevangenis.
Anders rest de gevangenis. Die van de geest, voor iedereen.
Het overzicht van phillis is vervormd, ik heb er ook een plaatje van, en zal Douwe of Budh vragen het te plaatsen. Het is zo’n mooie omschrijving van de paradigma wisseling. En voor onze eigen groei.
iedereen is maar vol van ayahuasca wat uit de amazone moet komen, terwijl we hier in Nederland ons eigen medicijn hebben namelijk Psilocybe semilanceata. Ook al duizenden jaren in gebruik en net zo goed als ayahuasca. Neem 3 gram wijnruitzaden bij een gram of twee droge paddestoelen en je hebt psilohuasca de europese variant van ayahuasca. Laat die liaan groeien in de amazone en neem wat er in je eigen omgeving aanwezig is. Allemaal te lui om de moeite te nemen paddo s te zoeken.. Puntigkaalkopje googlen en je weet waar je hem moet gaan zoeken.
Hallo Rob,
Graag wilde ik even reageren op je opmerking over de kaalkopjes.Als ervaren psychonaut met nu 50 jaar ervaring met vele middelen kan ik je zeggen dat er (volgens mijn bescheiden mening) een groot verschil bestaat tussen de ervaring zoals die optreed bij de iname van paddestoelen en ayahuasca/Daime. Beiden zijn zeer zeker in staat tot intense ervaringen maar persoonlijk vind ik de mogelijkheden van ayahuasca/Daime uitgebreider doordat het makkelijker is om van het ene energieniveau/bewustzijnsniveau naar een ander te switchen.
AMAZON “Ayahuasca” Documentary 2016
https://www.youtube.com/watch?v=reSe-niVaa0
Top 6 Ayahuasca Documentaries
These documentaries are the fruit of several people partaking in ayahuasca ceremonies and it completely changed their life. They decided to create something of value to spread the awareness of the life changing medicine of ayahuasca. If you haven’t tried Ayahuasca, you would want to open your mind to the possibilities of experiencing a different kind of joy and connection to your environment, family or job. If you are interested, here’s the best 10 Ayahuasca documentaries that you should check out.
https://www.soul-herbs.com/ayahuasca-documentaries/