Van Slavernij naar Vrijheid – Stap 1 van 5: van Angst naar Liefde, Openheid & Nieuwsgierigheid

12745896_667503453392053_7495333036144714540_nOm ons bewustzijn te kunnen laten groeien moeten we in stap 1 vanuit liefde, openheid en nieuwsgierigheid beginnen.

Aan de andere kant hiervan ligt angst. Zolang mensen in angst zitten, zijn ze simpelweg niet in staat om te beginnen met het vergroten van hun bewustzijn.

Het is dan ook van het grootste belang dat mensen begrijpen wat angst precies is en hoe mensen hun angsten constructief kunnen leren gebruiken.

Zodra mensen in staat zijn angst te begrijpen en leren dit te transformeren naar liefde, openheid en nieuwsgierigheid dan kunnen ze beginnen met de benodigde groei in bewustzijn.

Een goede lezingenserie over de benodigde bewustheidsgroei komt van Mark Passio met zijn presentatie over The Natural Law. Als leidraad gebruikt hij de expressies van The Natural Law. In dit eerste deel gaan we in op het eerste duo van die expressie: Liefde & Angst.

nalaw

Om ons bewustzijn te kunnen laten groeien moeten we in stap 1 vanuit Liefde/Openheid beginnen. Wat Mark Passio precies bedoelt met liefde, is zichtbaar in onderstaande slide afkomstig van de Facebookpagina waar alle slides van de presentatie te vinden zijn.

1522287_190575517815861_913303703_n

Aan de andere kant van liefde en openheid ligt angst. Zolang mensen in angst zitten, zijn ze simpelweg niet in staat om te beginnen met het vergroten van hun bewustzijn.

1471088_190575651149181_1218394849_n

Hieronder zijn de verschillen tussen liefde en angst ook helder naast elkaar gezet.
lovefear2Het is dan ook van het grootste belang dat mensen begrijpen wat angst precies is en hoe mensen hun angsten constructief kunnen leren gebruiken. Zodra mensen in staat zijn angst te begrijpen en leren dit te transformeren naar liefde, openheid en nieuwsgierigheid dan kunnen ze beginnen met de benodigde groei in bewustzijn.

11018093_748162685294291_8711349602811313351_n

Er is geen reden om bang te zijn om angst te voelen. Leer het herkennen en vervolgens constructief te gebruiken om je beter te gaan voelen.

Angst is een nuttige boodschapper, die je duidelijk maakt dat je een geloof hebt dat je niet langer dient. Het is zinvol om je stressvolle gedachten in kaart te brengen, zodat je daarna het geloof dat je aan die gedachten hecht, kunt onderzoeken omkeren en transformeren en zo nieuwe definities kunt vinden die wel in harmonie met jezelf zijn zodat je angst omgezet kan worden in liefde, openheid en nieuwsgierigheid.

1922171_10152674842649150_4821233623500372365_n

Een gedachte is ongevaarlijk totdat we er geloof aan hechten. Het zijn niet onze gedachtes maar het geloof wat we aan ze hechten, wat lijden veroorzaakt.

Een effectieve methode om het geloof dat je hecht aan stressvolle gedachten te onderzoeken, is The Work van Byron Katie. Zij leert mensen via een simpele methode hun gedachten en het geloof dat ze daaraan hechten systematisch te onderzoeken.

“Don’t believe every thing you think.”
Byron Katie

ba0a5d106d57ccc63ca093544bcb9a03“A thought is harmless unless we believe it. It’s not our thoughts, but our attachment to our thoughts, that causes suffering. Attaching to a thought means believing that it’s true, without inquiring. A belief is a thought that we’ve been attaching to, often for years.”
Byron Katie

“Since the beginning of time, people have been trying to change the world so that they can be happy. This hasn’t ever worked, because it approaches the problem backward. What The Work gives us is a way to change the projector—mind—rather than the projected. It’s like when there’s a piece of lint on a projector’s lens. We think there’s a flaw on the screen, and we try to change this person and that person, whomever the flaw appears on next. But it’s futile to try to change the projected images. Once we realize where the lint is, we can clear the lens itself. This is the end of suffering, and the beginning of a little joy in paradise.”
Byron Katie

The Work doesn’t help anyone; it’s your answers that help you.
Byron Katie

causesuffering

Totdat je onderzoekt wat je gelooft, blijf je de onschuldige oorzaak van je eigen lijden.

In deze onderstaande video geeft ze uitleg over hoe mensen zelf thuis hun stressvolle gedachten op papier kunnen zetten en het geloof dat ze daaraan hechten kunnen gaan onderzoeken. Daarnaast is er een uitgebreide uitleg te vinden in het artikel Onderzoek je stressvolle gedachten.


Hiermee zou eenieder in staat moeten zijn om de eerste stap in bewustzijnsgroei te zetten. Mensen weten nu wat angst is, waar het vandaan komt, hoe het hen kan dienen en door de gedachten te achterhalen die angst oproepen, zijn mensen daarna in staat die stressvolle gedachten te onderzoeken en het geloof dat ze eraan hechten te ontmantelen zodat angst getransformeerd kan worden naar liefde, openheid en nieuwsgierigheid.

11391523_10153301293637381_7856063020455646806_n (1)

Aangezien je niet weg kunt lopen van je stressvolle gedachten kun je ze beter gaan onderzoeken, omdraaien en transformeren met The Work van Byron Katie.

Dit is de eerste essentiële stap om een groei in het bewustzijn te krijgen, waardoor er een einde te maken is aan ons huidige systeem van slavernij waar we nu in leven.
602433_190575547815858_1065999759_n

Mochten er vragen, opmerkingen, problemen, etc. zijn, deel die dan onder dit artikel. Ook zijn persoonlijke ervaringen en tips die andere mensen op hun pad hebben geholpen om angst te transformeren zeer welkom.

There is only the understanding of the thing that needs to be taught to every child on the planet, and that is the knowledge that every single individual on this planet is already powerful as he or she needs to be to create any reality desired, without having to be hurt, to hurt yourself, or to hurt anyone else, to get it. That’s how powerful you are.
~Bashar – Quest for Truth

1901139_881330398567074_1134172949731943673_nAanverwante informatie en artikelen: 
-) Van slavernij naar vrijheid, stap 1: Liefde & Angst
-) Stap 2: Kennis & Onwetendheid
-) Stap 3: Soevereiniteit & Verwarring
-) Stap 4: Vrijheid & Controle
-) Stap 5: Orde & Chaos

Op de hoogte blijven van nieuwe berichten? Like ons op Facebook en/of volg ons op Twitter!
Een nieuw gezichtspunt leren kennen, iets geleerd en/of gelachen? Overweeg een donatie/vrijwillig abonnement.

10690074_537092506424075_4940976715807714574_n

-) 6 jarig jongetje laat zien hoe je je stressvolle gedachten kunt onderzoeken en transformeren
-) Leer je stressvolle gedachten onderzoeken
-) 7 redenen om je angst en gebrek gebaseerde gedachten te ontmantelen
-) Zelfonderzoek – Zelfkennis – Zelfrealisatie 
-) Leer je innerlijke sturingsmechanisme, wat via emoties werkt, beter te gebruiken
-) Omarm je negatieve emotie, het is je wegwijzer naar meer vrijheid en persoonlijke groei
-) Omarm je positieve gevoel, het is je wegwijzer naar meer persoonlijke groei en vrijheid
-) De moeder van alle stressvolle gedachten, de gedachte dat gebrek kan bestaan
-) Kies de best voelende gedachte waar je toegang tot hebt in het moment
-) Een Nederlandstalige introductie tot The Work
-) Er is maar 1 persoon nodig voor vrede, en die persoon ben jij
-) Facebook groep van mensen die bezig zijn met The Work van Byron Katie (15.000 leden)
-) Leer je innerlijke sturingsmechanisme, wat via emoties werkt, beter te gebruiken
-) In het licht van voortbestaan
-) Leer hoe je elk onderwerp kunt bestuderen
-) Verantwoordelijkheid is vrijheid
-) Volg je hoogste passie met integriteit en zonder verwachtingen
-) Wat drijft de psychopaat?
-) Het Patroon van Tirannie
-) The Power of Speech

10377440_10152196277326851_1607925703623202098_n

 

27 gedachten over “Van Slavernij naar Vrijheid – Stap 1 van 5: van Angst naar Liefde, Openheid & Nieuwsgierigheid

  1. Pieter Stuurman

    Goed artikel.

    Het laat ook mooi de relatie tussen liefde en waarheid zien. Liefde (iedere liefde) is altijd liefde voor waarheid. Voor wat iets of iemand IS. En daarvoor moet je dat wel eerst aanvaarden. Pas dan, kun je er aandacht aan geven en pas dan kun je het waarderen.

    Liefde is per definitie onvoorwaardelijk. Daarom zijn aanvaarding, aandacht en waardering geen voorwaarden voor liefde, maar onderdelen ervan. Het zijn de manieren waarop liefde zich uit, en die de verbondenheid tussen jezelf en waarheid (alles dat IS) gestalte geven.

    En inderdaad doet angst precies het tegenovergestelde. Angst uit zich in afwijzing, “ignorance” en (ver)oordelen. Het verbreekt daarmee de verbondenheid met waarheid. Het onthecht ons van de volmaaktheid van het Universum, de aarde en alles en iedereen daarin. Het laat het leven vijandig lijken en dat resulteert in de beleefde noodzaak tot vechten. De tegenstand die dat oproept, bevestigt die noodzaak, en zo is het kringetje rond.

    Reageren
  2. Pieter Stuurman

    Dat is lastig Douwe. Angst leidt tot afwijzing van wat-is (waarheid). Dat betekent dat angst verhindert dat mensen wat-is leren kennen. Het blijft dan onbekend, en dat betekent weer dat mensen niet kunnen weten dat het niets is om bang voor te zijn. en er dus bang voor blijven. Zo is het kringetje weer rond.

    De enige optie is dus, laten zien dat waarheid (wat-is) niets is om bang voor te zijn. Ik heb opgemerkt dat veel mensen er desondanks als de dood voor blijven. En het dus blijven afwijzen, en daarmee dus de kwaliteiten ervan nooit leren kennen. En er dus bang voor blijven. En het dus blijven afwijzen etc.

    Het vraagt dus om een beetje moed en vertrouwen. En dat is iets dat mensen zelf moeten opbrengen.

    Reageren
  3. Douwe Beerda Bericht auteur

    Ik heb zelf een heleboel gehad aan Byron Katie in dit proces. Wellicht handig voor mensen om mijn eigen process een beetje te schetsen zodat anderen daar wellicht hun voordeel mee kunnen doen.

    Ik kwam Byron Katie voor het eerst tegen in een cursus die mijn zus aan het doen was over self awareness oid, en ik was direct heel erg geinspireerd over dat Byron Katie claimde dat al het lijden voorkomt uit het geloven van gedachten dat de wereld anders zou moeten zijn dan deze is. En daarbij gaf ze een heel praktische en simpele handleiding hoe je je eigen stressvolle gedachten kan onderzoeken en ik dus in staat was het gewoon zelf uit te proberen.

    In het begin dacht ik dat ze nogal boute dingen riep en geloofde ik haar niet helemaal maar ik was wel gefascineerd en heb toen een boel van haar videos gekeken waarin ze mensen helpt hun stressvolle gedachten te onderzoeken. Op https://www.youtube.com/results?search_query=byron+katie zijn een boel videos van haar waarin ze dat doet gratis beschikbaar. De videos waren erg interessant omdat haar proces inderdaad heel effectief leek te werken en zij ook echt elke stressvolle gedachte durfde aan te pakken. Van het idee dat je schoonmoeder minder bemoeizuchtig zou moeten zijn tot en met mensen die een kind hadden verloren bij een verkeersongeval en geloofden dat dat niet had moeten gebeuren. Ook een gesprek tussen een vader en een dochter die heroineverslaafde was maakte diepe indruk. Ze liet al deze mensen hun stressvolle gedachten onderzoeken en dit leek bij allen verlichting te brengen.

    Na een boel van haar videos te hebben bekeken ben ik zelf ook begonnen met het proces of The Work zoals ze dat omschrijft en ben ik systematisch stressvolle gedachten gaan sparen en die op papier gaan onderzoeken met haar werk. Dit proces vond ik in het begin best lastig en ik moest er een beetje ervaring mee op doen maar naarmate ik het meer deed werd ik er handiger in en interessant genoeg kwam ik erachter dat zodra ik een stressvolle gedachte geloofde, dat dat vaak resulteerde in dat ik een ander buiten mezelf veroordeelde om iets terwijl ik op dat moment mijzelf precies aan hetzelfde gedrag schuldig maakte. Heel veel paradoxen leken bij elkaar te komen en vaak als ik een stressvolle gedachte onderzocht leerde ik bij het samenkomen van die paradox direct ook een soort levensinzicht. Klinkt wat zwaar maar ik kan het niet beter omschrijven.

    Hoe meer ik dit deed, hoe leuker het werd om mijn stressvolle gedachten te onderzoeken. En via de inzichten die het me opleverde begon ik opeens ook passages uit de bijbel, de tao en andere filosofische werken echt te begrijpen. Heel bijzonder en inzichtgevend.

    Na een behoorlijke tijd gebeurde er ook iets op metaniveau, ik kwam tot het inzicht dat je nooit geloof hoeft te hechten aan een gedachte. En dat je niet zelf denkt maar gedacht wordt en als je The Work goed kunt toepassen geen enkele gedachte je ooit nog stress op kan leveren. Sterker nog het wordt interessant om op zoek te gaan naar stressvolle gedachten omdat je uit eigen ervaring leert dat elke stressvolle gedachte een nog ongeleerde les betekent. Een inzicht wat via het onderzoeken van die stressvolle gedachten te verkrijgen is.

    Inmiddels doe ik The Work veel minder omdat ik eigenlijk nog maar zelden stressvolle gedachten heb en als ik ze heb schriijf ik ze op en ga ik ze onderzoeken. Ik heb ontzettend veel geleerd en heb veel meer waardering voor mezelf en anderen gekregen omdat ik veel beter begrijp hoe ikzelf en andere mensen werken. Meer openheid, meer tolerantie, meer begrip heb ik verkregen door het onderzoeken van mijn eigen stressvolle gedachten.

    Ik heb een heleboel boeken en denkbeelden gelezen en bekeken en een aantal boeken omschrijven wat een staat van vrijheid is. De Tao bijvoorbeeld. In mijn ervaring is Byron Katie een methode die niet zegt wat het is, maar een hele simpele handleiding geeft hoe je er kunt komen. Dus inplaats van een wat is het, een hoe kom ik er. Ik ben tot nu toe nog geen effectievere manier tegengekomen om je eigen lijden te verlichten door simpelweg je stressvolle gedachten te onderzoeken via haar methode. Maar ik sta uiteraard open voor suggesties.

    Ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Hoe wij denken heeft een enorme impact op hoe wij onze wereld waarnemen en als we stressvolle gedachten hebben en bekend zijn met the work dan is het bijna zelfmutilatie om die gedachten niet te onderzoeken. In die zin creeeren we letterlijk ons eigen lijden en houden we dat bewust in stand als we stressvolle gedachten niet onderzoeken als je wel de middelen ertoe hebt.

    Mochten mensen hier vragen over hebben dan hoor ik het graag.
    Ik heb al eerder een artikel over Byron Katie met uitleg geschreven op:
    -) Leer je stressvolle gedachten onderzoeken

    Moge het anderen net zo goed helpen als het mij geholpen heeft.

    Reageren
  4. Pieter Stuurman

    Bedankt voor je persoonlijke verhaal Douwe.

    Ik vind het interessant om te kijken naar wat dingen nou eigenlijk ZIJN. Dus ook wat stressvolle gedachten nou eigenlijk zijn.

    Alle stressvolle gedachten, zijn gedachten over de onvolmaaktheid van iets. Een gedachte over iets dat “niet in orde” zou zijn. Alleen als we denken dat iets niet in orde is, hebben we een stressvolle gedachte. En dat leidt inderdaad tot gedachten dat de wereld anders zou moeten zijn dan deze is. En tot pogingen die wereld te veranderen. Zodat die wereld wel wordt zoals die zou moeten zijn.

    Die gedachten zijn dus allemaal gericht op onze beleving van de realiteit. Op het afwijzen/veroordelen van die realiteit en het verlangen die realiteit te verbeteren. Het lijkt alsof die realiteit ons “overkomt” en dat we diezelfde realiteit onprettig vinden.

    Maar die realiteit is door onszelf gecreëerd. Die onvolmaakte realiteit, is een rechtstreeks gevolg van onze gedachten. Op basis daarvan, hebben we hem gebouwd. Wanneer die gedachten, gedachten over onvolmaaktheid waren (gedachten dat dingen “niet in orde” zijn), dan zal daar een realiteit uit ontstaan die deze onvolmaaktheid in zich heeft, en die we zelf gebouwd hebben. Die onvolmaaktheid merken we vervolgens op, en dan zeggen we “Zie je wel! Het is WERKELIJK onvolmaakt/niet in orde!” En zo is het kringetje rond.

    Een voorbeeld van een realiteit die de meeste mensen als onvolmaakt/niet-in-orde beleven, is oorlog. Door naar het verschijnsel oorlog te kijken, zie je dat het een volmaakt gevolg is van een gedachte over onvolmaaktheid. De gedachte achter oorlog, is een gedachte over de onvolmaaktheid van mensen.

    Die gedachte is: mensen zijn in potentie kwaadaardig.
    De daaruit volgende emotie is: angst voor mensen.
    Het daaruit volgende handelen is: ons ertegen bewapenen, over en weer.
    De daaruit volgende realiteit is: oorlog.
    De daaruit volgende bevestiging is: Zie je wel! Mensen zijn kwaadaardig want ze schieten elkaar dood.

    De onvolmaakte realiteit die oorlog heet, is een gevolg van de gedachte dat mensen onvolmaakt zijn, en die oorlog bevestigt dat. Die onvolmaakte realiteit (die oorlog) is daarmee een volmaakt gevolg van een gedachte over onvolmaaktheid.

    Stressvolle gedachten (gedachten over onvolmaaktheid) leveren zo een stressvolle realiteit op die de stressvolle gedachten bevestigt. Dit mechanisme houdt zichzelf dus in stand. Dit is de enige reden waarom verandering zo moeizaam is.

    De enige manier om uit dit kringetje te stappen, is de aandacht niet te richten op de door onszelf gemaakte onvolmaakte realiteit, maar op het mechanisme dat tussen ons denken en het resultaat ligt. Het mechanisme dat altijd een gevolg oplevert dat volmaakt beantwoordt aan de gedachte die we erin gestopt hebben. Dat mechanisme (deze wetmatigheid der natuur) is dus WEL volmaakt. Dat betekent dat we de vrijheid hebben om erin te stoppen wat we maar willen, en daarmee een realiteit kunnen creëren die we maar willen.

    Door onze aandacht niet langer te richten op de onvolmaakte realiteit (oorlog bijv.) maar op het volmaakte mechanisme (de natuurwet) dat tussen onze gedachte en die realiteit ligt, dan zien we dat we een volmaakt gereedschap ter beschikking hebben waarmee we kunnen doen wat we maar willen en dat we daarmee een realiteit kunnen creëren die we maar willen. En dat is vrijheid.

    Inzicht over de volmaaktheid van dat mechanisme, is een gedachte over volmaaktheid. Het zien en aanvaarden van deze volmaaktheid zal ook weer leiden tot een realiteit die deze gedachte in zich heeft. En zo kunnen we ons creërende vermogen aanwenden om een realiteit te maken die wel naar onze zin is. Die we wel als “in orde” beleven. Waarvan we zeggen: “Zie je wel! onze gedachte klopte!” En zo is ook dat kringetje rond.

    Reageren
    1. Douwe Beerda Bericht auteur

      Helder en dank dat je je eigen inzichten hier ook wilt delen. Ik heb idd lange tijd niet beseft hoe sterk ik mijn eigen wereld creeer aan de hand van mijn gedachten.

      Hier ter vermaak wat quotes van Byron Katie. Ik heb het idee dat jij grotendeels op dezelfde manier tegen de wereld aankijkt als haar maar dat jij er via een ander eigen pad gekomen bent. Mocht je tijd en zin hebben dan hoor ik graag eventuele reflecties van jou erop. Altijd interessant om paden en inzichten te vergelijken.

      “As long as you think that the cause of your problem is “out there”—as long as you think that anyone or anything is responsible for your suffering—the situation is hopeless. It means that you are forever in the role of victim, that you’re suffering in paradise.”
      ― Byron Katie, Loving What Is: Four Questions That Can Change Your Life

      “A thought is harmless unless we believe it. It’s not our thoughts, but our attachment to our thoughts, that causes suffering. Attaching to a thought means believing that it’s true, without inquiring. A belief is a thought that we’ve been attaching to, often for years.”
      ― Byron Katie, Loving What Is: Four Questions That Can Change Your Life

      “I am a lover of what is, not because I’m a spiritual person, but because it hurts when I argue with reality.”
      ― Byron Katie, Loving What Is: Four Questions That Can Change Your Life

      “How do you react when you think you need people’s love? Do you become a slave for their approval? Do you live an inauthentic life because you can’t bear the thought that they might disapprove of you? Do you try to figure out how they would like you to be, and then try to become that, like a chameleon? In fact, you never really get their love. You turn into someone you aren’t, and then when they say “I love you,” you can’t believe it, because they’re loving a facade. They’re loving someone who doesn’t even exist, the person you’re pretending to be. It’s difficult to seek other people’s love. It’s deadly. In seeking it, you lose what is genuine. This is the prison we create for ourselves as we seek what we already have.”
      ― Byron Katie

      “Placing the blame or judgment on someone else leaves you powerless to change your experience; taking responsibility for your beliefs and judgments gives you the power to change them”
      ― Byron Katie

      “If you put your hand into a fire, does anyone have to tell you to move it? Do you have to decide? No: When your hand starts to burn, it moves. You don’t have to direct it; the hand moves itself. In the same way, once you understand, through inquiry, that an untrue thought causes suffering, you move away from it.”
      ― Byron Katie, Loving What Is: Four Questions That Can Change Your Life

      “Peace doesn’t require two people; it requires only one. It has to be you. The problem begins and ends there.”
      ― Byron Katie, Loving What Is: Four Questions That Can Change Your Life

      “Since the beginning of time, people have been trying to change the world so that they can be happy. This hasn’t ever worked, because it approaches the problem backward. What The Work gives us is a way to change the projector—mind—rather than the projected. It’s like when there’s a piece of lint on a projector’s lens. We think there’s a flaw on the screen, and we try to change this person and that person, whomever the flaw appears on next. But it’s futile to try to change the projected images. Once we realize where the lint is, we can clear the lens itself. This is the end of suffering, and the beginning of a little joy in paradise.”
      ― Byron Katie

      “Hurt feelings or discomfort of any kind cannot be caused by another person. No one outside me can hurt me. That’s not a possibility. It’s only when I believe a stressful thought that I get hurt. And I’m the one who’s hurting me by believing what I think. This is very good news, because it means that I don’t have to get someone else to stop hurting me. I’m the one who can stop hurting me. It’s within my power.
      What we are doing with inquiry is meeting our thoughts with some simple understanding, finally. Pain, anger, and frustration will let us know when it’s time to inquire. We either believe what we think or we question it: there’s no other choice. Questioning our thoughts is the kinder way. Inquiry always leaves us as more loving human beings.”
      ― Byron Katie, I Need Your Love – Is That True?: How to Stop Seeking Love, Approval, and Appreciation and Start Finding Them Instead

      Reageren
  5. Pieter Stuurman

    Ja, mooi. Ik heb er weinig aan toe te voegen. Katie heeft ongeveer hetzelfde opgemerkt als ik, zij het vanuit een iets ander perspectief. Maar het gaat over dezelfde mechanismen, dezelfde wetmatigheden der natuur (natuurwetten, natural law, waarheden).

    Reageren
    1. Douwe Beerda Bericht auteur

      Oke helder. wat ik van Byron Katie begrijp is dat zij bij haar inzichten is gekomen eigenlijk vanuit het besef wat bij haar eigenlijk als een soort donderslag bij heldere hemel kwam dat zij lijdde als ze haar stressvolle gedachten geloofde en dat ze niet lijdde als ze dit niet deed. Zij leert mensen hun eigen lijden op te lossen door ze te helpen bij het onderzoeken van hun stressvolle gedachten. Zij heeft daar in mijn ervaring een heel helder en herhaalbbaar proces voor anderen van gemaakt.

      Jij lijkt een ander pad te hebben bewandelt met de uitkomst op dezelfde plaats zoals ik het zie tenminste, correct me if I am wrong, en in die zin is wellicht waar ik wat naar aan het vissen ben of jij een soort patroon hebt herkent in je eigen pad en dat kan aanraden aan anderen. Oftewel zie jij een soort set instructies om jouw proces herhaalbaar te maken voor derden.

      Niet dat het per se nodig is maar ik denk dat het zeer interessant en ook nuttig is als er meerdere paden zijn die ook relatief simpel toepasbaar zijn voor mensen die nog wel lijden om een weg eruit te vinden om zo maar te zeggen.

      Reageren
  6. Pieter Stuurman

    Uiteindelijk is Katie tot haar inzicht gekomen door naar zichzelf te kijken. Zichzelf te observeren dus. Observeren (waarnemen) is de enige mogelijkheid om tot welk nuttig inzicht dan ook te komen.

    De waarde van het werk van Katie, zit hem dus niet zozeer in wat ze zegt, maar waarop ze WIJST. Mensen krijgen daardoor de gelegenheid om daar vervolgens ook ZELF naar te gaan kijken, en pas dan ontstaan bruikbare, nuttige inzichten. Zoals het inzicht over hoe je met stressvolle gedachten kunt omgaan, bij jezelf. Door naar jezelf (je eigen gedachten) te gaan kijken.

    Uiteindelijk is dat dus ook het enige dat ik gedaan heb. Als ik mijn waarnemingen vervolgens opschrijf, dan hebben die opgeschreven waarnemingen OP ZICH, geen waarde voor anderen. Het waren voor mij nuttige, waardevolle waarnemingen (net als voor Katie zelf). Ik kan mensen hooguit wijzen op wat ik heb waargenomen. En wie weet, gaan die mensen daar zelf dan ook naar kijken. Pas dan kan het waarde krijgen voor die mensen.

    In de loop der tijd heb ik enorm veel gehad aan waarnemingen van andere mensen. Mensen die iets gezien hadden dat ik nog niet gezien had. Die mensen hebben me enorm gestimuleerd om zelf naar die dingen te gaan kijken en ze zo te leren kennen. Mensen als Eckhart Tolle, Neale Donald Walsh, Larken Rose, Jeremy Locke, om er een paar te noemen, maar ook heel veel onbekende mensen met wie ik in contact kwam. Dat heet inspiratie 🙂

    Reageren
    1. Douwe Beerda Bericht auteur

      Helder dank, haha een soort waarnemingshandleiding ben ik wellich naar op zoek.

      Hier een voorbeeld van een van mijn eigen onderzochte gedachten van een paar jaar geleden. Ik dacht misschien is het handig om er eentje te delen zodat mensen een beeld krijgen.

      Stressvolle gedachte:
      Ik verdien goedkeuring en liefde van de wereld.

      Is deze gedachte waar?
      Ja zo voelt het wel, dat hoort

      Kan ik er absoluut zeker van zijn dat deze gedachte waar is?
      Nee niet helemaal

      Wat voel ik als ik deze gedachte geloof?
      Boosheid, ik krijg een beeld van een stampvoetende kleuter die respect eist van de volwassenen maar het niet krijgt. Schreeuwerigheid, de behoefte om anderen in de reden te vallen en hun aandacht op mij te vestigen door ze in hun eigen dingen te storen. Agressie naar anderen toe.

      Hoe behandel ik andere mensen als ik deze gedachte geloof?
      Ik respecteer anderen niet, voel boosheid naar ze toe, probeer op een vervelende manier aandacht naar me toe te trekken.

      Wat voel ik als ik dit verhaal (tijdelijk) loslaat?
      Persoonlijke trots, integriteit sterk gevoel van eigen kunnen, onafhankelijkheid. Onbezorgdheid.

      Omkeringen. Maak omkeringen en zoek naar andere invalshoeken op je gedachte die even waar of meer waar zijn voor jezelf.

      Voorbeelden
      – Origineel, Ik verdien goedkeuring en liefde van de wereld.

      – Omkering 1, Ik verdien geen goedkeuring en liefde van de wereld.
      1) Als ik acties bega die anderen schaden
      2) Als ik acties bega die mijzelf schaden
      3) Als ik acties bega die de wereld in het algemeen schaden.

      – Omkering 2, Ik verdien goedkeuring en liefde van mezelf.
      1) klopt ik ben de persoon die hier controle over heeft en als ik het met mezelf eens ben heb ik geen verdere goedkeuring en liefde nodig.
      2) Ik heb tot nu toe mijn leven zo goed mogelijk als ik kon proberen te leven.
      3) Ik ben een volwassen persoon die respect heeft voor de wereld en deze zo goed mogelijk heeft proberen te verbeteren volgens mijn inzichten.

      – Omkering 3, De wereld verdient goedkeuring en liefde van mij.
      1) Als ik het eis van de wereld lijkt het me redelijk dat ik mezelf ook aan die regel dien te houden. Als ik liefde en goedkeuring geef aan de wereld dan moet ik als ik dat meen het ook goed vinden en met liefde ontvangen als zij dat niet naar mij toe is. Ik kan het niet conditioneel van een kant verwachten.
      2) De wereld heeft een zo goed mogelijke wereld proberen te maken als het kan. En ik kan haar hier wellicht in helpen, ik kan een instrument zijn van de wereld om dit te doen.
      3) De wereld heeft mij uitgenodigd om alles wat ze heeft met mij te delen. Ze heeft al deze zaken gegeven om mij te ondersteunen in mijn leven. Het hele universum ondersteunt mij in mijn leven.

      Ik wil nooit meer: het gevoel te krijgen dat ik de liefde en goedkeuring van de wereld niet waard ben.
      Ik ben bereid om: het gevoel te krijgen dat ik de liefde en goedkeuring van de wereld niet waard ben.
      Ja met de huidige kennis weet ik dat het begint bij mezelf.
      Ik kijk ernaar uit: het gevoel te krijgen dat ik de liefde en goedkeuring van de wereld niet waard ben.

      Ja dat klopt omdat ik dan mijn idee kan toetsen dat dit geen probleem als ikzelf de wereld wel met liefde en goedkeuring tegemoettreed.

      De dikgedrukte gedeelten is het patroon van The Work oftewel het gereedschap om je eigen gedachten mee te observeren.
      En de andere tekst is wat ik toen vond bij dat onderzoek van die gedachte. Dit voorbeeld laat zien dat een stressvolle gedachte eigenlijk altijd een nog niet begrepen les bevat. Zo heb ik het althans ervaren.

      Als mensen meer van dit soort observatiehandleidingen hebben dan hoor ik het graag 😀

      Reageren
  7. Pieter Stuurman

    De focus ligt bij Byron Katie sterk op de emotie. Op het als prettig of onprettig beleven daarvan. Het doel is te komen tot een prettige emotie, en dat te doen door de achterliggende gedachte te onderzoeken en te veranderen.

    In het rijtje: gedachte – emotie – handelen – realiteit – bevestiging – zie je wel! (het 5 stappenmechanisme), belicht Katie dus vooral de eerste wee stappen. Essentieel daarbij is de vraag: is mijn gedachte WAAR?

    Het lastige daarbij, is dat mensen meestal zullen antwoorden: “Ja! Ik maakt het iedere dag mee, dus is het waar!” Mensen zien hun gedachte dus bevestigd in hun realiteit en denken daarom dat die gedachte waar is.

    Dat heeft te maken met het “Zie je wel!” effect. Dat zorgt ervoor dat de initiële gedachte, altijd waar lijkt. De realiteit die door de gedachte voortgebracht wordt, weerspiegelt immer altijd die gedachte, en daardoor lijkt die gedachte “waar”. Dit aspect maakt het veranderen van gedachten lastig, want waarom zou je een gedachte veranderen die die zijn waarheid dagelijks in de realiteit bewijst?

    Pas als het besef er is dat die realiteit niet iets is dat je “overkomt” maar iets is dat je MAAKT, iets dat het GEVOLG is van je gedachten, en niet zozeer de BRON is van je gedachten, kun je pas iets wezenlijk gaan veranderen.

    Dit doet overigens niets af aan de waarde van de inzichten van Katie. Alleen is inzicht in de gehele cyclus van creatie, completer.

    Reageren
    1. Douwe Beerda Bericht auteur

      Dat klopt idd, Byron Katie gebruikt hoe mensen zich voelen over iets als een soort detectiemechanisme. Als je je emotioneel onplezierig voelt duidt dat op het geloven van een stressvolle gedachte. En als je die gedachte opspoort en onderzoekt is mijn ervaring dat de negatieve emotie vervolgens ook verdwenen is.

      Het zie je wel effect ondervangt Byron Katie met The Work door de zogenaamde omkeringen te maken in haar systeem. Ze vraagt mensen dus om de stressvolle gedachte om te keren wat zoiets betekend als de betekenis te veranderen en dan drie zaken te vinden die net zo waar of meer waar zijn.

      En dit is heel belangrijk omdat ze zij daarmee laat zien hoe je verstand eigenlijk werkt. Zij zegt en dat is ook volledig mijn ervaring uit de praktijk met het onderzoeken van gedachten dat je verstand argumenten zoekt voor wat je gelooft.

      Als ik geloof dat ik geweldig ben dan gaat mijn verstand daar dingen bij zoeken. En komt met geloofwaardige voorbeelden. Weet je nog die keer dat je die en die mensen holp, weet je nog dat je toen en toen een geweldig iets deed. Het zoekt de argumenten bij mijn geloof.

      Door het vervolgens om te keren. Ik geloof dat ik een zak hooi ben dan gaat mijn verstand daar ook weer argumenten bij zoeken om het te ondersteunen. Toen en toen was ik zo kort door de bocht tegenover die persoon, toen en toen viel ik zo uit tegen een kennis, etc etc.

      Ze laat daarmee heel goed zien dat het zie je wel effect altijd optreedt maar omdat je hetzelfde effect ziet voor gedachten die totaal tegengesteld zijn begrijp je opeens hoe verradderlijk en totaal onbetrouwbaar je verstand eigenlijk is. Of beter gezegt het laat de functie van het verstand heel mooi zien. Die omkeringen maken heel duidelijk hoe zelfversterkend geloven eigenlijk werken en dat je verstand puur een dienaar is voor datgene wat je gelooft en dus helemaal niet iets neutraals of objectiefs is. Voor mij was dat een heel zinvol inzicht omdat je dan eigenlijk tot de conclusie kunt komen dat je geen enkele gedachte ooit nog totaal serieus hoeft te nemen. En dat je verstand een ontzettende meeloper is. 😀

      Ik vind die vijf stappen cyclus zeker heel waardevol omdat het idd het totale proces nog specifieker uitlegt en verklaart. Het is wel grappig ik ken de eerste drie stappen onder meer uit scientology en bepaalde hermetische religies maar de andere twee maken de circel mooi rond.

      Maar hoe zie jij het Pieter, waar en hoe kunnen mensen in jouw opinie het beste inbreken in die cyclus en die cyclus gaan ombuigen om een realiteit te creeeren die mensen wel willen? Byron Katie is heel duidelijk en gaat altijd naar de gedachte toe en zegt dat als mensen die onderzoeken de negatieve emotie dan ook zal verdwijnen en dat is in mijn ervaring ook het geval. Maar zijn wellicht ook andere punten in deze cyclus om op in te breken?

      Reageren
  8. Pieter Stuurman

    De enige opening is de gedachte. De rest is een gevolg daarvan. Dat komt dus overeen met de visie van Byron Katie. Wat zij doet, is laten zien dat de bestaande gedachte, niet de enig mogelijke gedachte is. Dat je vrij bent om een andere te kiezen. Het denken dat een gedachte, de enig mogelijke gedachte is, is een geloof. Ook dat zie je terug bij Katie.

    Zo’n geloof is vaak zo hardnekkig omdat het een gedachte is die zich in de beleefde realiteit bevestigt. Niet alleen door het geloven van zelfgeproduceerde argumenten, maar ook door heel tastbare dingen.

    Dat komt omdat we die tastbare dingen letterlijk MAKEN. Die maken we door middel van ons handelen (stap 3). En dat handelen doen we (via emotie) op basis van wat we denken. Het voorbeeld dat ik geef over oorlog laat dat goed zien. Oorlog is ECHT. Het is realiteit.

    Het is dus niet alleen een mentaal mechanisme, maar het brengt ook heel tastbare zaken voort.

    Die tastbare zaken, weerspiegelen dus de initiële gedachte. Als er sprake is van een onvolmaakt (als niet-in-orde beleefde) tastbare realiteit, dan kunnen we daaraan zien wat we gedacht hebben, en dat die gedachte over de onvolmaaktheid van iets ging. Die tastbare realiteit is een, door ons voortgebrachte materialisatie van die gedachte. Een tot stoffelijkheid gekomen gedachte.

    Probeer dit mechanisme te herkennen in allerlei tastbare, werkelijk bestaande aspecten van de realiteit. Zoals bijvoorbeeld het begrip geld/ banken. Of armoede. Of rijkdom. Of regering. Of nog tastbaarder: auto. Of wapen. Het zijn allemaal (via emotie en handelen) gematerialiseerde gedachten.

    De enige opening is dus de gedachte. Maar het mooie is: we zijn in allerlei dingen onvrij (in de huidige samenleving) , maar in één ding zijn we altijd volkomen vrij: in wat we denken.

    Reageren
  9. Douwe Beerda Bericht auteur

    Dus als we ons denken opschonen kunnen we op termijn ook niet anders dan die realiteit opschonen?

    Dit begint in mijn opinie ook sterk op The Law of Attraction van Abraham Hicks te lijken en de What you put in is what you get out wet van Bashar.

    Het is in die zin ontzettend waardevol dat mensen deze creatie cyclus begrijpen en dat ze dus begrijpen dat zij altijd via hun gedachten verantwoordelijk zijn voor wat voor realiteit ze scheppen.

    Daarom is het in mijn ogen ook zo belangrijk dat mensen leren hoe ze angst kunnen transformeren. Op het moment dat mensen dat kunnen is hun bewustzijnsgroei namelijk niet meer te stoppen. En als mensen dat begrijipen is het wellicht ook duidelijk waarom angst het sterkste manipulatie en onderdrukkingsmiddel is. Zolang je mensen in angst kunt houden denken ze dus negatieve zaken en kun je ze gevangen houden in de negatieve realiteit die ze zelf onbewust scheppen vanuit die angstwereld.

    Waar ik heel erg in geinteresseerd ben is dit mechanisme zo helder mogelijk bekend maken zodat mensen zo gemakkelijk mogelijk hun angst leren transformeren naar openheid. Als mensen die skill hebben dan kunnen ze angst altijd op een constructieve en positieve manier gebruiken en kunnen ze bewust vanuit liefde een wereld scheppen die ze wel prefereren. 😀

    Reageren
  10. Pieter Stuurman

    Een richtlijn die ik gebruik is deze: als iets niet-in-orde lijkt (onvolmaakt is), dan is dat OF onwaar, OF een realiteit die het gevolg is van een onware gedachte.

    Iedere onvolmaaktheid is het gevolg van een onware menselijke gedachte. Ook tastbare onvolmaaktheid. Door te zoeken naar die gedachte, vind je hem.

    Als je hem vindt, dan kun je kijken naar het onderwerp van die gedachte, en zien waar de volmaaktheid wel ligt. Wat de vergissing geweest is dus.

    Alles in het universum is per definitie volmaakt. De basale misvatting achter iedere onvolmaaktheid, is dat dit niet voor mensen zou gelden.

    In alles is volmaaktheid aanwezig, zelfs in onvolmaaktheid.

    Zelfs in zoiets afschuwelijks als oorlog, ligt een volmaaktheid besloten. Het verschijnsel oorlog laat ons zien tot welke ontzagwekkende prestaties mensen in staat zijn, gedreven door slechts één gedachte: “mensen zijn in potentie kwaadaardig”.

    Die ene gedachte heeft mensen gedreven tot het uitvinden, produceren en dus creëren van enorme hoeveelheden technisch hoogstaande zaken als bommen, machinegeweren, kanonnen, straaljagers, vliegdekschepen, tanks, onderzeeërs, en nog veel meer. En tot het organiseren van enorme groepen mensen die deze dingen bedienen.

    Het laat zien dat mensen tot zoiets ontzagwekkends in staat zijn. Dat mensen dit volmaakte creërende vermogen hebben. En het ook daadwerkelijk gebruiken, gedreven door slechts één enkele gedachte. Als we dit inzien, dan kunnen we dat vermogen aanwenden voor wat we maar willen. Dus ook voor andere dingen dan oorlog. Voor dingen die we WEL in orde vinden. Al dat we nodig hebben is één andere gedachte.

    Ook onvolmaaktheid heeft een volmaakte functie. Het geeft ons de gelegenheid om te zien wat we met onze gedachten gecreëerd hebben, en ons, door naar die creatie te kijken, bewust te worden van die gedachte.

    Dat geeft ons de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te nemen voor ons volmaakte vermogen om te creëren en de resultaten daarvan.

    En dat geeft ons de gelegenheid om vrij te zijn, en die volmaakte vrijheid als zodanig te beleven
    Anders gezegd: de onwaarheid en de onvolmaakte tastbare gevolgen ervan, laten ons zien wat de aard van het universum en onszelf NIET is. Dat hebben we nu voldoende ervaren om dat in te kunnen zien. Daarom kunnen we nu gaan ervaren wat het WEL is.

    Omdat we ervaren hebben wat het NIET is en dat inzien, kunnen we wat het WEL is (volmaakt) gaan waarderen.

    Waarderen wat iets werkelijk is, is liefde.

    Reageren
  11. Joke

    Ik ben ook een zelfonderzoeker en ben nu vooral bezig vanuit heelheid. Alles is één. Vanuit dit standpunt gezien is er geen liefde geen haat, geen zwart geen wit etc. Er is alleen wat is en is het ons gevoel of beleving, oordeel en stempel over iets wat maakt dat er iets is wat tegelijkertijd inhoudt dat er wat anders is. Dit maakt dat er geen goed en fout is alleen het zijn. Wanneer we er een oordeel aan hangen en we dit bewust zijn, kunnen we tot inzicht komen dat we van beide vormen kunnen leren. Het is maar net hoe je het zelf interpreteert.
    Ook ik ben lerende en trap nog regelmatig in de valkuil van het gevoel met bijhorend emotie, waar ik dan in lijk te verdrinken. Dit zijn achteraf vaak de mooiste inzichten die ik hieruit leer.
    Joke

    Reageren
    1. Douwe Beerda Bericht auteur

      Dank Joke, dat is gedeeltelijk ook mijn ervaring. Ik kan geloven dat ik goed ben, ik kan geloven dat ik slecht ben en ik kan gewoon niets geloven over mijzelf. Dat laatste is het minst stressvol in mijn ervaring. En inderdaad ontstijg je op die manier in mijn ervaring dualiteit. De wereld is, er is geen oordeel over nodig. En zolang er geen oordeel is is er geen goed of kwaad of wat dan ook. Het is alleen maar.

      Mag ik vragen wat je bedoelt met de valkuil van het gevoel?

      Reageren
      1. Joke

        Mijn valkuil is helder zien wat speelt bij een ander. Wanneer dit privé voorkomt, of dichtbij komt is er een innerlijke strijd. Het is de ontkenning en wanneer dat besef er is van dat wat er speelt er mag zijn, verdwijnt de innerlijke emotie. Het proces van ontkennen, duurt de ene keer korter dan de andere keer. En ben ik zelfs de diepste somberheid achteraf, dan, dankbaar om te ervaren dat ik de oplossing ben om er vervolgens sterker uit te komen. Nu lijk ik in een golf te zitten waarbij deze somberheid steeds lichter worden. Dit maakt mij duidelijk waarom ik meer een denker ben, en hierdoor enorm kan genieten van de kleine dingen in het leven.

        Reageren
    2. Joke

      Dus kort gezegd is wat omschreven wordt als liefde is de eenheid voor alles is wat is. Dankbaar zijn is liefde. Alleen dankbaar zijn voor het goede, is afgescheidenheid en maar een deel van de eenheid.
      Vaak weet je wat dankbaar zijn is nadat je het kwade hebt ontmoet.
      Dankbaar zijn voor het goede en het kwade, is groei om dichter bij jezelf te komen en één te zijn met al wat is, het grootse wat alles omvat.
      Kwaad willen uitbannen, heeft geen zin. Wat kwaad is voor de een, is normaal voor de ander.
      Je kunt leren welke energie je aantrekt en je kunt ombuigen naar een energievorm waar jij je prettig bij voelt.
      In de natuur bestaat dag en nacht, zon regen en wind, allen zijn nodig om als plant in de vrije natuur te kunnen overleven om alle weersinvloeden te kunnen doorstaan. Al zal een plant wel op een plaats groeien waar de meeste voeding aanwezig is en de beste condities zijn voor die ene plant. Dit in tegenstelling tot een kasplant die ergens neergezet wordt en in een beschermde omgeving zal opgroeien…

      Reageren
      1. Douwe Beerda Bericht auteur

        Ok helder dan begrijp ik het inderdaad. En ben het helemaal met je eens.

        Abraham Hicks noemt dit ook wel contrast ervaren. Je moet simpelweg leven ervaren en pas na de tijd kun je reflecteren of je iets “wenselijk” of “onwenselijk ” vond maar van de minder prettige ervaringen leer je minimaal zo veel van als de prettige omdat je nu contrast hebt en contrast noodzakelijk is om een richting uit te zetten. Abraham Hicks – Contrast, Variety and Duality

        Wat mijn ervaring is met het leren transformeren van angst is dat je open staat voor de wereld zoals die is en idd niet meer gelooft dat bepaalde zaken er niet zouden zijn en daarom ben je in mijn ervaring bereidt alles te observeren en kijk je niet meer weg van delen van de wereld omdat niets je meer echt bang kan maken.

        Bashar zegt ook dat elke ervaring waardevol is omdat je er altijd uit leert al was het alleen maar dat je iets niet prefereert. Een vriend van mij een fanatiek gamer zegt you are always xp ing, dus je bouwt altijd ervaring op. Dus zelfs het meest nare bevat altijd een positief element omdat je er altijd een lering uit kan trekken.

        En dat klinkt raar maar in die zin zijn zelfs mensen als Hitler waardevol in de zin dat zij een reflectie hebben gegeven waarvan wij duidelijk weten dat we het niet preferen dat wat hij deed absoluut onwenselijk was. Maar daarmee is Hitler een leraar net zoals Gandhi dat was. Hitler maakte heel duidelijk aan de wereld wat we niet wilden en Gandhi wat we wel wilden. Het is enorm zinvol om beide reflecties te hebben.

        Vervolgens is het ons om te beslissen hoe we in de toekomst conflicten willen oplossen. Gaan we blind geweld gebruiken en iets wat ons niet aanstaat proberen te vernietigen of gaan we proberen bewustzijn te kweken zelfs bij onze “vijanden” om zo de situatie vreedzaam en geweldloos te transformeren. Zo zie ik het momenteel althans.

        Heb jij zelf toevallig tips wat voor jou goed heeft gewerkt om bijvoorbeeld de energie aan te trekken die je prefereert en hoe je energien eventueel kunt ombuigen? Vind het erg interessant deze materie en leer graag wat bij. 😀

        Reageren
        1. Joke

          Ik vind het interessant om erachter te komen waar bepaalde oordelen vandaan komen. Dus als ik iemand ontmoet, wat triggert mij zowel in positieve als negatieve zin om dat gevoel in mezelf te elimineren. Vervolgens kan ik mijn aandacht beter op de persoon richten en buig de energie om naar wat wenselijk is. Hoe leuk is het om ook in een enkeling de mens te zien die door de omgeving vaak niet tot hun recht komen.

          Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.