Staatsonderwijs: indoctrinatie tot blinde gehoorzaamheid

Met de komst van het internet en de overvloed aan kennis die voor iedereen opeens toegankelijk is, is het handig om eens te kijken of het niet de hoogste tijd wordt ons onderwijssysteem aan te passen aan die nieuwe omstandigheden. Hieronder een heldere analyse van de problemen en daarbij ook verschillende oplossingsrichtingen.

De wereldwijd meest bekeken TED Talk is van Ken Robinson en hij constateert dat ons onderwijssysteem de creativiteit van kinderen binnen een aantal jaar totaal heeft doodgeslagen. Zijn TED Talk, met inmiddels over de 28 miljoen views heeft dan ook de toepasselijke naam: How schools kill creativity. Je kunt Nederlandse ondertitels aanzetten bij de TED Talk.

mind-of-a-childEn Ken Robinson is niet de enige criticus van ons onderwijssysteem. John Taylor Gatto werd zelf drie jaar achtereen verkozen tot beste onderwijzer van New York en nam daarna ontslag omdat hij zei dat het onderwijssysteem zelf de grootste barrière is voor een gezonde en geschikte leerschool voor kinderen.

Hij geeft aan dat je kinderen hun inherente interesses serieus moet nemen, ze daarin moet ondersteunen en ze in staat moet stellen vooruitgang te maken op dat gebied. Moeilijker is het niet volgens Gatto en hij heeft hier buitengewoon grote successen mee geboekt. Hij zet zijn interessante visie uiteen in een paar uur durend interview wat een waardering van 9.3 heeft op de IMDB, onder de titel: De waarheid over ons onderwijssysteem.

John-Taylor-Gatto-quoteEn een derde persoon die duidelijke kritiek heeft op ons huidige staatsonderwijssysteem dat is vormgegeven aan de hand van het zogenaamde Pruisische onderwijssysteem is Larken Rose. Schrijver van onder meer het boek: Het meest gevaarlijke (bij)geloof. Hij claimt dat onderwijs naast rekenen en taal vooral ook blinde gehoorzaamheid traint aan autoriteiten, hij vat in dat boek zijn kritiek op ons onderwijssysteem wel aardig samen in het volgende stuk:

Teaching Blind Obedience

The purported purpose of schools is to teach reading, writing, mathematics, and other academic fields of thought. But the message that institutions of “education” actually teach, far more effectively than any useful knowledge or skills, is the idea that subservience and blind obedience to “authority” are virtues. Simply consider the environment in which the majority of people spend most of their formative years.

Year after year, students live in a world in which:

• They receive approval, praise and reward for being where “authority” tells them to be, when “authority” tells them to be there. They receive disapproval, reproach and punishment for being anywhere else. (This includes the fact that they are coerced into being in school to begin with.)

• They receive approval, praise and reward for doing what “authority” tells them to do. They receive disapproval, reproach and punishment for doing anything else, or for failing to do what “authority” tells them to do.

15109625_1795438970704656_8222296736869405746_n• They receive approval, praise and reward for speaking when and how “authority” tells them to speak and receive disapproval, reproach and punishment for speaking at any other time, in any other way, or about any subject other than what “authority” tells them to speak about, or for failing to speak when “authority” tells them to speak.

• They receive approval, praise and reward for repeating back whatever ideas the “authority” declares to be true and important, and receive disapproval, reproach and punishment for disagreeing, verbally or on a written test, with the opinions of those claiming to be “authority,” or for thinking or writing about subjects other than what “authority” tells them to think or write about.

• They receive approval, praise and reward for immediately telling “authority” about any problems or personal conflicts they encounter, and receive disapproval, reproach and punishment for trying to solve any problems or settle any disagreements on their own.

• They receive approval, praise and reward for complying with whatever rilles, however arbitrary, “authority” decides to impose upon them. They receive disapproval, reproach and punishment for disobeying any such rules. These rules can be about almost anything, including what clothes to wear, what hairstyles to have, what facial expression to have, how to sit in a chair, what to have on a desk, what direction to face, and what words to use.

• They receive approval, praise and reward for telling the “authority” when another student has disobeyed “the rules,” and receive disapproval, reproach and punishment for failing to do so.551362_384877834943594_1284221380_n-1The students clearly and immediately see that, in their world, there are two distinct classes of people, masters (”teachers”) and subjects (”students”), and that the rules of proper behavior are drastically different for the two groups. The masters constantly do things that they tell the subjects not to do: boss people around, control others via threats, take property from others, etc.

This constant and obvious double standard teaches the subjects that there is a very different standard of morality for the masters than there is for the subjects. The subjects must do whatever the masters tell them to, and only what the masters tell them to, while the masters can do pretty much anything they want.

Na deze kritieken op het onderwijssysteem te hebben bekeken, rijst de vraag hoe we het onderwijssysteem van nu dan beter zouden kunnen inrichten? Hoe kunnen we kinderen hun creativiteit laten behouden zoals Ken Robinson wil? Hoe kunnen we onderwijs meer afstellen op de persoonlijke interesses van kinderen en hen juist op die punten verder helpen zoals John Taylor Gatto wil? En hoe kunnen we kinderen meer vrijheid geven en minder slaafs maken zoals Larken Rose wil?

Met de huidige technieken zoals het internet en de overvloed aan kennis die daarmee voor elk persoon op bijna elk moment toegankelijk is geworden, zou een paradigmashift in het onderwijssysteem mogelijk moeten zijn. Laten we eens proberen te verkennen hoe zo een paradigmashift eruit zou kunnen zien.

Hoe denken mensen hier over ons huidige onderwijssysteem en hoe kunnen we dat volgens mensen hier verbeteren? Alle input en ideeen zijn van harte welkom.

Op de hoogte blijven van nieuwe berichten? Like ons op Facebook en/of volg ons op Twitter!
Een nieuw gezichtspunt leren kennen, iets geleerd en/of gelachen? Overweeg een donatie of vrijwillig abonnement.

Aanverwante artikelen en informatie:
-) TED Talk, Ken Robinson – How schools kill creativity
-) De waarheid over ons onderwijssysteem met John Taylor Gatto
-) Het meest gevaarlijke (bij)geloof met Larken Rose
-) Online gratis onderwijs, een overzicht
-) Wikipedia – Prussian Education System

392678_10151434806883859_533334110_n

20 gedachten over “Staatsonderwijs: indoctrinatie tot blinde gehoorzaamheid

  1. Douwe Beerda Bericht auteur

    Een leuk filmpje van een jongen die gehomeschooled is en zijn ervaringen deelt.

    When 13 year-old Logan LaPlante grows up, he wants to be happy and healthy. He discusses how hacking his education is helping him achieve this goal.

    Hackschooling makes me happy: Logan LaPlante at TEDxUniversityofNevada
    https://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY

  2. Jos

    Eén van de vreemste zaken die ik tijdens deze reis op ruimteschip Aarde heb ondervonden, is dat hoe een stel die, hopelijk, vanuit hun liefde ,een ziel een huis, een lichaam hebben gegeven, uit handen kunnen geven aan een corrupt systeem wat vergeven is van macht, geld, bedrog, empathie, hypocricie, en leugenachtigheid.
    Hoe brei je dat rond met jeZelf?
    Ik snap dat niet zo goed.
    Als er iemand is die jouw kind vanuit jouw hart de weg kan tonen, ben je dat toch zelf als moeder, als vader.
    En als vader, als moeder?
    En wie geeft iemand het recht daar aan te tornen?
    En wie laat dat toe?

    Ik herinner me de laatste schooldag nog, ik kan het nog voelen, de wereld was open gegaan.
    Hoezo diploma?
    Met de hakken over de sloot, want het interesseerde me niet wat een ander had bedacht, maar des te meer wat ik zelf dacht, en voelde, en rook, en zag etc.
    Heb altijd een allergie voor autoriteit gehad, lijkt mij vrij normaal.
    Moet je ze op een school gaan vertellen…….

    Groet,
    Jos.

  3. Pingback: Welvaart voor iedereen - Een eerlijker verdeling van welvaart is mogelijk

  4. Douwe Bericht auteur

    https://www.johntaylorgatto.com/all/school-is-meaningless-how-do-i-end-this-shit-ask-john-2/

    SCHOOL IS MEANINGLESS. HOW DO I END THIS SHIT? – ASK JOHN #2

    MAY 7, 2015ALL POSTSNO COMMENTS
    (From a 15 year old young man)

    Dear Mr. Gatto,

    When I was 6th grade I remember the hot summer day of my church group and I was hiking towards the goal of reaching the place where I was told there were lakes where the water was cool to dip in and relieve yourself from the heat of the sun and the dirt of the earth.

    I was fascinated and intrigued by all of what was surrounding me, with insects that I’d never seen before that were flying everywhere and made a distinct buzz noise and had this little colorful shell laying everywhere. And as I could hear the flowing sound of the river as I was hiking, I remember humming, whistling, and singing along with whatever hymn I knew the lyrics to.

    I bring this memory up, because this is a powerful learning experience for me, because not only did I gain an understanding of biology, but I gained emotional and spiritual gaining with my friends and people who I largely neglected to talk to––we were all brought in together, someway, somehow.

    Now I stand here today at the age of 15, with the same cycle consistently for the past years of my life, waking up at the crack of dawn to give up 9 hours of my daily life to be confused with all this meaningless paperwork that is supposedly more important than my passions and my desire to live in freedom. And when I am finally free from school, I am burdened by the fact that I must go through this process again and again and again until summer vacation hits for me, but all those free days are destroyed by the fact that you must go again.

    Eventually my young toddler brother who is curious and messy in his way of understanding the world is gonna go through the whole entire process that I have gone thorough in elementary and my mother only at home with me during the late night. I only feel boredom, apathy, and lost of connection every week of my life. How do I end this shit?

    Stephen

    JOHN’S RESPONSE:

    Dear Stephen,

    It was a privilege to read your exceedingly complicated letter and look into your question which must rank among the universal dilemmas in all human history: how do I end this shit?

    Fortunately for you, thousands of human beings have left records of their personally successful answers to the same question phrased in more decorous language, so you must be prepared, at age 15, to do some hard work because the key word in your query is not excrement (shit), but the pronoun “I”–you must accept in your heart and soul that nobody else can solve the problem but yourself, you have to do it–others can help by giving you ideas, by suggesting models to follow.

    The good news is that you have already done most of the hard work by achieving enough self-awareness to know that LIBERTY AND AUTONOMY are the things you most highly prize in setting out to construct your future life, not money, fame, or social prestige. With that awareness in hand you can begin to build PURPOSE for your life, something school, at its best, cannot do. Go to the library today and pick up a few books—ask the librarian to help you.

    The first is an American classic written in 1854, so be prepared to read longer sentences than you may be used to and a few strange words and references: WALDEN, or Life in the Woods, the story of a man sick at heart with the phoniness of civilized life who went on his own to live self-sufficiently in the woods in a 10 x15 cabin for 26 months to learn what nature had to teach because, looking ahead, he was terrified that he might die discovering that:

    “I had never lived. I wished to live deliberately, to confront only the essential facts of life. I wished to live deep and suck all the marrow out of life, so as to put to rout all that was not life, to reduce existence to its lowest terms. I learned this by my experiment: that if one advances confidently in the direction of his dreams, and endeavors to live the life he has imagined, he will meet with a success unexpected in common hours. Rather than money, than fame, give me truth. I found it wholesome to be alone the greater part of the time. To be in company, even the best, I found wearisome, never was there a companion so companionable as solitude.”

    “We need the tonic of wildness. We can never have enough of nature. We must learn to reawaken and keep ourselves awake, not by mechanical aids, games, or entertainment, but by an infinite expectation of each new day’s dawn. The mass of men lead lives of quiet desperation. Money is not required to buy one thing necessary for the soul. I went to the woods to confront only the essential facts of life. It is a little stardust, a segment of the rainbow which I have clutched.”

    Stephen, I see the author Henry David Thoreau all over your letter—bored, apathetic, and disconnected from the nature you love at age l5, burdened by the meaningless of schooling and the life you see it leading you into, a round of meaningless cycles without any real human significance–wasting your precious hours, truly a prison of the spirit; Thoreau tried an experiment to change that nightmare of spirit, it worked for him and has inspired millions around the world for the past 150 odd years.

    Try his mind, see what details resonate with your own experience. Your own escape may be different from his–it probably will be. It will be difficult but there are, even in 20l5, ways out of this jail of computer games, politics, meaningless parties, ambition, alcohol and other drugs and 9-5 jobs– once you are clear about your goals and can name your PURPOSE, you can concentrate on achieving it.

    Read also Rick Warren’s The Purpose-Driven Life, and Aldo Leopold’s A Sand County Almanac. Read Leopold first, by a man as in love with nature as you seem to be–there are jobs and even careers, where you protect, preserve, and study lifelong the natural environment—read also any of John Muir’s books. Perhaps the publishing world is ready to listen to a teenager’s (you) first awakening to flowers, insects, and the other living things that share planet earth with us. I, personally, would love to read your book so WRITE IT.

    I know that what I found most charming about your question was that it invited me and other readers to visit the exact instant that your growing consciousness became aware of the suffocating, meaningless character of much of adult society, especially when compared to the limitless, absolutely NEW perceptions of a 15 year old. Read those books, map and catalogue the natural environments within independent reach of you, become INVOLVED, volunteer to help the nature-loving associations in your community; they are there, FIND THEM, share your concerns with grown-ups willing to talk with you; they are YOU. You’re so lucky to be able to plan your escape at 15, instead of later.

    Get to work on it right away. Use the resources around you first, locate them– books, people, organizations. Pitch in, trade your labor for wide counsel and sympathy––quid pro quo, as Roman philosophers used to say.

    Good luck to you!

    -John Taylor Gatto, State Teacher of the Year (New York, 1991)

    *If you have questions for John, please send to:

    AskJohn@JohnTaylorGatto.com

    Due to his energy limitations, every question will not be answered, but all questions are welcome.

  5. Daan

    Lees Free To Learn van specialist op menselijk leren binnen de evolutionaire biologie Peter Gray. Zijn verhaal sluit naadloos aan op de TED talk van Robinson. Gray legt haarfijn uit waarom het huidige onderwijssysteem ziek is, maar heeft ook het medicijn; in de vorm van sudburyonderwijs. Dit alles wetenschappelijk onderbouwd. Een radicaal verhaal, heel overtuigend! Spelen = leren.

  6. Christel Hartkamp

    Zojuist is boek verschenen ‘Het gedwongen onderwijs voorbij’, waarin historische aannames onder onderwijs worden beschouwd in het licht van de rechten van het kind. Aanrader wat inhoudelijk ook ingaat op je inhoud van deze blog. Ook worden enkele voorbeelden uitgewerkt van voorbeelden hoe het anders kan.

  7. Rommedoe

    Naar mijn mening is het noodzakelijk dat kinderen een enkele keer psycho-technisch moeten worden getest. Dan kan worden vastgesteld wat de goede en de zwakke kanten van een kind zijn. Zelf heb ik op latere leeftijd zo’n test gedaan. De uitkomst was verrassend. Ik was echter te laat om me nog met resultaat en vrucht om te scholen. Wel heb ik een bepaalde kwaliteiten op bescheiden schaal wat kunnen toepassen.

    1. Keyboard

      Als je kinderen zonder dwang hun kennis laat uitbouwen d.m.v. alle vrije informatie, zullen ze denk ik geen test nodig hebben om te ontdekken waar hun passies en talenten liggen.

  8. Pingback: Staatsonderwijs: indoctrinatie tot blinde gehoorzaamheid | Silvia's Boinnk!!!

  9. Hathor

    Allereerst wil ik opmerken dat ik niet zo goed op de hoogte ben over hoe het nu op veel scholen gaat. Maar ik weet wel dat er scholen zijn die hartstikke goed werk doen en scholen waarvan de tranen je over de wangen biggelen van: hoe kan dat nou?
    Het beste boek over de inrichting van je leerprocessen is nog altijd: Dryden & Vos – The Learning Revolution. Een boek dat al wel 20 jaar oud is, maar nog steeds zijn er mensen actief in het onderwijs die nog nooit gehoord hebben van het meeste in het boek. In Scandinavie en in China lopen ze met deze benadering weg, hier kent haast niemand het.

    Daarbij is het herkennen van de eigen leerstijl erg belangrijk. Daarvoor kun je “Kolb” gebruiken. Ik heb snel even op internet gezocht: http://s01.qind.nl/userfiles/271/File/Kolb%20leerstijlen%20en%20werkvormen%20.pdf . En natuurlijk NLP (Neuro Linguistic Programmeren. Ik had een vriendin van het kinestetische type, nou dan gaat het goed mis hoor op school).
    Als je leerkracht hier niet vanuit gaat, dan dienen de ouders met hun kind dat zelf uit te zoeken en het kind dient te leren hoe het zelf dan zijn leren daarnaar moet inrichten (helaas). Of betere school zoeken natuurlijk.

    (Ikzelf had een zo “andere” leerstijl dat ik op alle scholen ben mislukt en droomde dat er een school was die voor mij was zoals die van Chris Chriscom indertijd: The Nizhoni School. Maar daarom heb ik wel veel over dit onderwerp nagedacht en doorgeleerd)

    Laatst viel het me op dat een onderwijzeres helemaal niet de Harvard Methode van Onderhandelen kon toepassen bij een belangentegenstelling. Ik was geschokt, hoe kan zij deze belangrijke vaardigheid (steeds belangrijker) nou aan haar leerlingen leren als ze dit gedrag zelf niet voorleeft.

    Zelf heb ik het altijd als een groot probleem gezien (zeker toen de Ped. Ac nog belangrijk was als sociaal stijgingsmiddel) dat de leraar helemaal eigen baas is in zijn/haar klas. En het viel me zelfs op dat je mensen vanalles kunt aanleren over leerpsychologie en hoe dat te gebruiken, maar dat ze zodra ze de klasdeur hadden gesloten, terugvielen op kopiëren van hoe ze zelf hadden lesgekregen, n.l. als pratend boek. (Ik ken HBOdocenten die, meer dan 20 jaar, lesuur na lesuur, jaar na jaar bijna identiek vertelden wat er in het voorgeschreven lesboek stond).

    Het nieuwe boek (wel een beetje duur, vond ik en minder eye-openend) van Dryden & Vos heet Unlimited. Hierbij behandelen ze helemaal niet meer onderwerpen om te leren, maar juist de metavaardigheden die je in het huidige tijdperk dient te beheersen. Want de kennis en info is zo snel wisselend, dat we Pareto (20/80 regel) toepassen. Wat je veel gebruikt en redelijk stabiel is (20%) dat leer je nog, maar de rest zoek je op (80%). Recentelijk klaagden zowel mensen uit Hongarije als uit Portugal bij me dat ze daar in het onderwijs nog uitgingen van het z.g. rote-learning. Feiten en rijtjes uit je hoofd leren en op verzoek weer uitspugen. Totaal zinloos in de huidige tijd.
    (Ik noem dat: weet jij waar Aalten ligt? De zoon van vrienden van mijn ouders in Arnhem ontving van zijn vader de uitnodiging: “ik moet naar Aalten, ga je mee”. En mijn moeder sprak schande ervan dat hij toen zei: “Waar ligt Aalten?” Want zij had zelfs nog rijtjes geleerd van de Indonesische eilanden: Soemba, Soembaba, Lombok en Bali – of zoiets- . Maar voor mij hoefde hij helemaal niet te weten waar Aalten lag, dat kon hij opzoeken. Als Aalten belangrijk werd in zijn wereld kwam het vanzelf wel in de 20%, resp. zijn mindset.)

    Maar de discussie over ons onderwijs, ik zie nog heel veel gekke discussies.
    – Zo was er op YouTube een filmje uit Canada van een docent die in 2007 (?) de prijs had gewonnen voor de beste docent, nou en hij deed alles wat je leerpsychologisch maar kon bedenken fout ( https://www.youtube.com/watch?v=1b6-Pe278HA , zijn onderwerp was fascinerend ja, daar kunnen Douwe en ik je vanalles over vertellen). Dus ook de beoordelaars konden niet onderscheiden wat nou goed onderwijs was.
    – Waarom noem je je school impliciet naar een leermiddel (Ipad) en geef je het de naam van een man die absoluut geen rolmodel was. Kan je geen andere echte inspiratie betreffende je doelen en je leerpsychologische uitvoering bedenken?
    – Het roepen dat onze kinderen moeten leren programmeren. Nou als ze iets niet moeten leren is het “programmeren” (apetruukjes noemde prof. Nijssen – NIAM – dat). Onze kinderen moeten leren o.m. informatieverzamelen/wegen en analyseren en algoritmiseren, maar “programmeren” dat is morgen weer anders met de verschillende talen en hulpmiddelen.
    – Ook is het leren samenwerken om een goed leerklimaat te scheppen een heel belangrijke vaardigheid geworden door het levenslang leren.
    Voor mij is altijd de belangrijkste regel geweest: leren is een activiteit van de lerende !
    Het vastbreien van de nieuwe kennis aan de oude, de al bestaande in het hoofd. Een leraar kan alleen daar een gids/coach zijn en maar heel soms, vaak in 1 op 1, nog als aanbieder van kennis. Laat de BBC het maar met een filmpje uitleggen, of een Nobelprijswinnaar t’Hooft je uitleggen wat zwarte gaten zijn, al is dat misschien ook al weer een verouderd idee. Een goede docent heeft een koffer vol met MOOCs, werkbladen voor elke situatie, simulatiespellen, of hoe ze ook heten – zelf vertellen of filmpjes maken is gewoon niet meer professioneel genoeg/amateuristisch. Er is wel een andere belangrijke rol: het motiveren, het doen ontstaan van een leerbehoefte.

    Ook moet ik nog even opmerken dat je ook Gatto noemt, de beweging die het Trivium en het Quadrivium weer in de schijnwerpers zet. Ik weet niet of je daar nou zo blij mee moet zijn.
    En voor degene die vindt dat het de ouders zijn die het kind moeten opvoeden en niet de school, wat een angstaanjagend idee, het kind veroordeeld tot de denkgevangenis van de 1 of twee ouders. Kijk maar eens de slimste mens en dan weet je dat dat ook niet een goed idee is. Ik ben juist blij dat ik aan het dogmatisme van mijn ouders heb kunnen ontsnappen. Verder zijn er dan nog de Monotheistische Godsdiensten, waar de denkmodellen zijn dat er maar één enkele autoriteit is. Dat je die alleen maar moet volgen. Als je een verschil van mening met ze hebt, willen ze het niet zelf oplossen, maar verwijzen ze naar een externe autoriteit. De iman of de politie roepen we erbij. Ze lossen niks zelf op. Dat kunnen ze niet en hebben ze ook nooit geleerd. Gelukkig leren sommige scholen ze dat wel. De interne autoriteit, die je in de huidige tijd hard nodig hebt (en niet alleen om een baan te krijgen). Je hebt gewoon een dorp nodig om een kind op te voeden (en die dorpen zijn kwijt!). Als een kind nooit heeft leren omgaan met een achterlijke/minder begaafde neef of een Chineese die “rond”denkt in plaats van onze logica, dan krijg je een heel ongezonde fascistische maatschappij.
    Ja dit onderwerp gaat me erg aan het hart.

  10. Keyboard

    De vormgeving van het huidige onderwijs schiet in mijn ogen ernstig te kort, waardoor het verkeerde belangen dient. Het belang van het kind staat niet voorop, het belang van de staat is wat telt. Zoals in andere artikelen beschreven, is het belang van de staat onvoorspelbaar en grotendeels ondemocratisch. Maar hier wil ik het in deze reactie verder niet meer over hebben, omdat na enig zelf onderzoek dit wel zal blijken.

    Graag zou ik kijken naar oplossingen.

    Een leertraject van totaal onwetend naar zelfstandig onderzoeker vind ik een mooi doel om te stellen.
    Om zelfstandig onderzoeker te worden, ben je basiskennis benodigd. Dit bestaat uit: lezen, schrijven, woordenschat, rekenen en filosofie of ruimdenkendheid (leren vragen te stellen!). Maar ook zaken als voedingsstoffen, voedingspatronen, slaapritme en klokkijken zijn belangrijk.
    In deze beginfase van het zelfstandig persoon worden, is het belangrijk dat er geen culturele of religieuze waarden worden opgedrongen, want dit kunnen kinderen prima zelf ontwikkelen. De basis van werkelijke waarden wordt voor mij goed beschreven in delen van de Natural Law; immers de grote meerderheid die goed behandeld word, zal ook medemensen goed behandelen. En neem maar van mij aan dat het niet moeilijk is om een kind uit te leggen wat ‘’goed’’ of ‘’slecht’’ is. Het heet niet voor niks ‘’Natural’’ Law.

    Hiermee heb je de basis aangeleerd waar je het verdere leven profijt van hebt. Dit zou veel efficiënter en menselijker geleerd kunnen worden dan nu het geval is, als ouders de verantwoordelijkheid op zich zouden nemen om dit zelf aan hun kinderen te leren, of een geschikt iemand zouden vinden om dit te doen. Ik vind het erg om te zien dat veel ouders tegenwoordig niet eens meer na denken over het begrip ‘’onderwijs’’ zoals dat nu word toegepast. Ze laten letterlijk de staat voor hun bepalen wat goed zou zijn voor hun kind, in plaats van hun eigen verantwoordelijkheid te nemen om hun kinderen, die ze zelf op de wereld hebben gezet; belangrijke dingen bij te brengen. Natuurlijk zijn ze de hele dag bezig met het werken voor die zelfde staat, en in hun jeugd zijn ze waarschijnlijk nog minder goed behandeld op school dan nu het geval is; maar toch kan men niet langer weglopen voor de verantwoordelijkheid van het ouderschap.

    Dat gezegd hebbende kunnen we na de basisvaardigheden beginnen aan de algemene ontwikkeling. Hiervoor is het noodzakelijk dat er hulp word geboden om de juiste informatie aan te kunnen bieden. Ook is het hier voor nodig dat het internet en alle informatie vrij beschikbaar blijft/wordt. Waarom zouden wij dit niet af kunnen dwingen in het belang van de toekomst?

    Als bovenstaande beschikbaar is, kan er gericht gezocht worden in algemene ontwikkeling, dit bestaat uit: geschiedenis, natuurkunde, scheikunde, biologie, aardrijkskunde en wiskunde. Hierin kan de leerling zijn eigen pad kiezen, in willekeurige volgorde en vrij van prestatiedruk. Er zal in het begin altijd iemand aanwezig moeten zijn die kan coachen en/of sturen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Maar zodra de algemene ontwikkeling een bepaald punt bereikt heeft, is deze coach niet meer nodig en zal de leerling op basis van deze algemene kennis en ontwikkeling de eigen passies kunnen volgen, talenten ontdekken en vaardigheden blijven ontwikkelen. Dit zal automatisch gebeuren in de richting van het maatschappelijk belang, en dit zal een grote baangarantie opleveren.

    Voor bovenstaand idee zijn onderstaande politieke punten van belang om het een succes te laten zijn:
    – Onvoorwaardelijk basisinkomen
    – Vrije informatie
    – Vrij internet
    – Vrijheid van gedachtes en meningsuiting.

  11. bernadette

    Claudia Stauber laat het plaatje zien , wat het vooruitzicht is van ,
    Baby , Peuter , Kleuter , Tiener naar volwassenheid als men naar de overheid moet luisteren.

    https://www.youtube.com/watch?v=MXqJffLZH4M

    Justin Rhodes trekt zich niets aan van de Overheids bemoeienissen,
    Hij laat het Leven van zijn kinderen niet indoctrineren door de Staat

    https://www.youtube.com/watch?v=fN2UmARhJHk

    Justin als vader, leert zijn kinderen hoe zij later ook hun eigen voedsel kunnen verbouwen,

    https://www.youtube.com/watch?v=p5lvTnjeTPo

    Met zijn gezin staat hij constant in contact met de Natuur , zoals het de bedoeling is.
    Zijn kinderen groeien Happy op in hun eigen vertrouwelijke omgeving,

    https://www.youtube.com/watch?v=h6TsVsIlX5A

  12. bernadette

    Brian Sevintin ;
    Heeft u kinderen?
    Kijkt uw kind of kinderen nickelodeon, disney en andere ‘kinderzenders’?
    Speelt uw kind op 5 jarige leeftijd oorlogje?
    Ziet uw dochter van 12 eruit als een jongvolwassen vrouw van 21 ?

    https://www.youtube.com/watch?v=umQElFSDA90

    Brian Brie Sevintin – De Schijnwereld (die ook JIJ leeft)

    https://www.youtube.com/watch?v=4SifiQ2kM1Q

    Geboren worden op deze Planeet ,
    Economie, Geld, Schuld, ‘Beschaving’, Het nut van Oorlog, en andere anti-menselijke hoaxes

    https://www.youtube.com/watch?v=lWirnEefH4A

    Allemaal mensen, de leugen van gelijke kansen, idioterie, en andere observaties

    https://www.youtube.com/watch?v=eHezc5VLdvI

    1. Keyboard

      Goed dat je begint over kinderseries e.d. ;
      Hierin zit reclame voor ongezond voedsel, maar ook seks en geweld verstopt. Soms wordt er zelfs verwezen naar sigaretten, alcohol of andere drugs.

      Weet waar je kind naar kijkt, en investeer tijd om zelf programma’s te selecteren die wel geschikt zijn voor kinderen, en liefst ook nog een beetje leerzaam zijn in plaats van dat geestdodende geschreeuw van veel te hoge stemmetjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *