Een gezond en gelukkig leven via 8 wegen

Dr. Roger Walsch is een wetenschapper die zijn tijd besteedt aan het bestuderen van wat mensen gezond en gelukkig maakt. Hij heeft hierbij 8 velden geïdentificeerd die van groot belang zijn en een systeem opgezet wat hij Therapeutic Lifestyle Changes (TLC`s) noemt.

8waysincasiteVolgens Walsch is het zinvol als mensen hun tijd en inspanning telkens meer ombuigen en proberen te besteden aan deze 8 velden zodat ze hun leven zo gezond en gelukkig mogelijk kunnen gaan leven.

Elk van de volgende velden linkt door naar meer informatie op dat specifieke vlak.

1) Voeding
2) Beweging
3) Relaties
4) Recreatie
5) Ontspanning, meditatie
6) Betrokkenheid, service voor anderen
7) Tijd doorbrengen in de natuur
8) Spiritualiteit, reflectie

In dit YouTube-kanaal wat meer informatie van Dr. Roger Walsch zelf.

Gezond en gelukkig zijn lijkt een aardig streven in het leven en met deze 8 velden als leidraad is het wellicht een stukje gemakkelijker om ons hier beter op te kunnen focussen.

Mochten mensen zelf interessante aanvullende informatie hebben, over 1 van deze 8 gebieden bijvoorbeeld, deel dat gerust in de reacties.

Vanuit Achter de Samenleving zijn we een partnerprogramma met Bol.com begonnen. Als je op één van de onderstaande links klikt en vervolgens binnen 5 dagen iets via bol besteld, dan gaat 6% van het aankoopbedrag naar Achter de Samenleving. Op die manier kun je met het volgen van je eigen nieuwsgierigheid ons ook direct een beetje ondersteunen. Daarnaast kun je ons uiteraard ook direct ondersteunen via een donatie/vrijwillig abonnement. 😀

[bol_product_links block_id=”bol_56ceb6fbe2872_selected-products” products=”9200000030321737,9200000030698610,9200000016778638,9200000039358488″ name=”voedsel” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”009900″ width=”560″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Aanverwante informatie: 
-) Website – www.8waystowellbeing.com
-) 7 redenen om je op angst en gebrek gebaseerde gedachten te ontmantelen
-) Leer je angst transformeren naar liefde, openheid en nieuwsgierigheid
-) 10 veelgebruikte manieren hoe mensen zichzelf goed / beter laten voelen
-) Volg je passie, met integriteit en zonder verwachtingen
-) Leer compassievol communiceren
-) Hoe wordt je 100? Wetenschappelijk onderbouwde adviezen voor een lang en gezond leven
-) Een gezonder leven begint bij jezelf, eet jezelf gezond en oud!
-) Vet, ziek & bijna dood – Juice jezelf weer gezond!
-) Innerlijke vrede, je passie volgen en multidimensionaliteit

 

6 gedachten over “Een gezond en gelukkig leven via 8 wegen

  1. Douwe Bericht auteur

    Onderstaande bekende YouTube filmpje wees me op deze onderzoeker Roger Walsch

    13 year old Logan quits school and starts home schooling education system – TED

    Logan Laplante is a 13 year-old boy who was taken out of the education system to be home schooled instead. Not only was he home schooled, but Logan had the ability to tailor his education to his interests and also his style of learning, something traditional education does not offer. As Logan has mentioned, when he grows up he wants to be happy and healthy. At a TEDx talk in 2013, he discussed how hacking his education is helping him achieve that goal.

    https://www.youtube.com/watch?v=c0H7b9faIBo

      1. moerstaal

        Ik krijg mijn reactie niet geplaatst op die healthy website dus dan maar hier:
        @Marga,
        Albert Hein heeft verschillende merken pure chocolade van 70% tot wel 85%.
        Wellicht kan je het ook zelf maken door cacau in poedervorm te kopen en dit zelf te smelten al dan niet met een lepeltje suiker. Mijn oude buurtjes van in de 80 deden dat altijd zo. Die maalden ook zelf nog hun koffiebonen. Ik ken zelfs mensen uit Ethiopië die zelf de groene koffiebonen branden. Je kan dus ook proberen de rauwe producten te kopen en dan zelf aan de slag te gaan ipv. TV te kijken of achter de PC te zitten.
        Groeten

  2. Lineke Arain

    Het Streven naar geluk/genot wat automatisch samengaat met het Vermijden van pijn is dat waar de ego uit bestaat. Dat is ons bubbeltje, onze afscheiding van de oceaan van bewustzijn. Genot is per defenitie persoonlijk/voor je eigen club. Deze bubbeltjes samen vormen de grote, de ‘matrix’ met de superego gevormd door de elite. Zolang we in ons bubbeltje blijven zitten maakt het niet uit of we mee- of tegenwerken, we houden dit in stand. De bubbeltjes zijn per definitie manipuleerbaar. De enige weg eruit is ‘die before you die’. Al het andere is nep, projecties van. Krishnamurti in een notedop: “where you are, the Other is not” Hij weigerde pertinent het woord ‘God’ te gebruiken.
    Een citaat uit mijn boek: “Homo externus of homo inclinatus, uit-buiten of in-binnen”:
    Ibn al Arabí, geboren in 1165 in Murcia in Spanje, overleden in Damascus in 1240, was de islamitische filosoof met de meeste invloed in de hele moslimwereld gedurende de laatste 600 jaar, hij wordt dan ook ‘de grootste meester’ genoemd, heeft dit onderwerp grondig beschreven. Hier volgt een poging zijn bevindingen in een notendop over te brengen:
    God of de Essentie is de absolute Waarheid of Realiteit. De Waarheid is een samenvallen van tegengestelden die totaal en absoluut elke kwaliteit omvat. Met andere woorden: God is alles. Hij is echter niet alleen ‘alles’ maar tegelijkertijd ook ‘niets’. De Waarheid staat boven alle dingen, Hij is niet iets waar je iets anders tegenover kan stellen wat Hij niet is. God bezit alle kwaliteiten, is onbegrensd, hij is de Bron van alles.
    Alles wat bestaat is een manifestatie van God. De hele kosmos is verbeelding die zich bevindt tussen werkelijkheid en onwerkelijkheid. Voor zover dingen werkelijk zijn zijn dat de eigenschappen of kwaliteiten van de absolute Waarheid. Diezelfde absolute Waarheid maakt dat alles onderling onlosmakelijk verbonden is. Alles vertegenwoordigt ten minste één Goddelijke kwaliteit. De mens is het enige dat alle mogelijke kwaliteiten in potentie tegelijkertijd in zich draagt. De perfecte mens is hij, die alle eigenschappen in de juiste verhouding weet te actualiseren. De juiste verhouding betekent dat de kwaliteiten als liefde, vergeving, schoonheid en nabijheid altijd de voorrang hebben boven toorn, strengheid, rechtvaardigheid en afstand. Niet-menselijke wezens of dingen hebben geen keuze, zij kunnen niet anders dan in de kwaliteit te blijven die hun essentie vormt. De mens echter kan alleen echt menselijk worden als hij verkiest niet iets oftewel niets te zijn, net als God. De perfecte mens handelt juist in elke situatie ongeacht hoe ingewikkeld of zwaar deze ook is.
    Ibn al Arabí zet verbeelding en ratio naast elkaar. Ze zijn complementair. Volgens hem ontkomt niemand, zelfs de meest rationele mens niet aan verbeelding. Ieder mens kent liefde, iedereen heeft ideeën of meningen die niet ergens op (dwz niet op rationele gronden) gebaseerd zijn. Ook valt verbeelding niet te ontkennen omdat dat juist de realiteit van de hele kosmos inclusief de mens is: verbeelding:
    “De kosmos staat tussen natuur en de Waarheid en tussen de goddelijke manifestatie en niet-bestaan. Ze is noch pure manifestatie noch puur niet-bestaand. Dus eigenlijk is de kosmos tovenarij. Ze laten je denken dat het de Waarheid is maar het is niet de Waarheid. En ze laten je denken dat het de schepping is, maar het is niet de schepping. Omdat de kosmos niet in alle opzichten schepping noch in alle opzichten Waarheid is. Met zekerheid kan gezegd worden dat als de schepping losgekoppeld zou worden van de Waarheid zou de schepping niet zijn en als het identiek zou zijn aan de Waarheid zou het niet de schepping zijn.
    Omdat we ons in deze situatie bevinden zou je moeten beseffen dat je verbeelding bent en dat alles wat zich om je heen bevindt waarvan je zegt ‘dat ben ik niet’ ook verbeelding is, omdat de Goddelijke manifestatie verbeelding in verbeelding is. Alles wat er om je heen gebeurd is een zaak van verbeelding en gebeurd ter wille van iets anders. Dat andere iets is zelf niet te vinden in dat wat je ziet.”
    De meester beschrijft de harmonie tussen ratio en verbeelding als het kijken met twee ogen, het oog van het hoofd en het oog van het hart. In een evenwichtige situatie is het hoofd ondergeschikt aan het hart.
    De ratio is gericht op de diversiteit in de ons omringende kosmos, de verbeelding op de eenheid. De ratio plaatst God buiten de schepping, het Godsbeeld is streng, onbereikbaar of helemaal niet bestaand. De verbeelding ziet God in alles en ziet de gelijkenis in zichzelf, het Godsbeeld is liefdevol, vergevingsgezind en nabij. De ratio heeft de verbeelding nodig om de eenheid te zien en niet te verdwalen in diversiteit, de verbeelding heeft de ratio nodig om niet in alles en zichzelf een God te zien.
    Ibn al Arabí stelt uitdrukkelijk dat elke religie, overtuiging of rationele gedachte gelijk heeft, subjectief gelijk, hoe verwrongen deze van buitenaf ook lijkt. Alle geloven en gedachten zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen van de realiteit. Een bepaald geloof of overtuiging bepaalt hoe iemand zijn leven leeft en zijn dood ervaart. De realiteit bestaat uit God’s Zelfontplooiingen en als een gedachte niet overeen zou komen met één of ander aspect van de werkelijkheid zou hij simpelweg niet kunnen bestaan. Diezelfde realiteit is in zichzelf volledig tweeslachtig: werkelijk en niet werkelijk tegelijkertijd. Mensen creëren hun eigen God of niet-God op deze manier.
    Welke overtuiging je kiest kan niet afhangen van het waarheidsgehalte, de bijdrage aan het algemeen geluk van een bepaald idee of geloof vormt een beter criterium. Voor de meester staan de openbaringsgeloven bovenaan met de islam onbetwist aan kop.
    Elke manifestatie en dus ook elke manifestatie in de vorm van een mens vertegenwoordigt een knoop, een unieke zelfontplooiing en verbeelding die nooit herhaald wordt. De schepping is een voortdurend proces van verandering waarbij elk ogenblik alle knopen ontward en weer gelegd worden. Alleen mensen hebben het voorrecht dat zij dit niet totaal passief hoeven te ondergaan. Zij hebben de vrijheid elk moment hun perspectief te veranderen of de ziel totaal te transformeren.
    Tot zover Ibn al Arabí.
    Tot slot een grappige ontdekking: one eye=mono eye =money=I(niet voor niets met een hoofdletter)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *